Stort metastudie peger på de mest effektive øvelser til mental velvære

I et nyt studie sammenlignes de forskellige pyskologiske tilgange til at forbedre mental velvære. (Billede: Shutterstock)

I et nyt studie sammenlignes de forskellige pyskologiske tilgange til at forbedre mental velvære. (Billede: Shutterstock)

Kilde: 
20 april 2021

Sindets velvære påvirker vores fysiske helbred og er en af nøglerne til et længere liv. Men med et utal af forskellige redskaber, man kan bruge for at optimere sin mentale sundhed, hvad virker så bedst?

For at komme nærmere svaret har en række forskere lavet et stort metastudie, som sammenligner dataen fra adskillige tidliger studier og giver os et af de mest detaljerede overblik over mental velvære til dato.

Det skriver ScienceAlert.

Studiet inddrager data fra over 53.000 deltagere, som har været med i randomiserede, kontrollerede eksperimenter med forskellige psykologiske interventioner, fordelt over næsten 420 studier.

Ud fra dataen har forskerne konkluderet, at de fleste interventionsformer faktisk virker til en grad, men to specifikke metoder er særligt effektive: 

  • Mindfulness-terapi, som Videnskab.dk tidligere har skrevet om.
  • ‘Positiv psykologi-interventioner’ - en slags pakkeløsning af behandlingsmetoder og aktiviteter, som skal fremme positive følelser, adfærd og tankemønstre.

Andre interventionsformer, baseret på eksempelvis kognitiv terapi (som handler om, hvordan man tænker på sig selv og sine problemer) og ‘accept and commitment’-terapi (ACT) (der går ud på, at ændre sit forhold til smerte og angst), var ikke lige så effektive ifølge statistikkerne, men gjorde alligevel en positiv forskel i forhold til patienters mentale helbred, skriver ScienceAlert.

Ifølge forskerne er det derfor mindre vigtigt, hvilken metode man vælger, så længe man hænger ved og gør en aktiv indsats.

»Bare at afprøve noget en gang eller to er ikke nok til at have en målbar effekt,« fortæller studiets medforfatter, Matthew Iasiello, ifølge ScienceAlert.

»Uanset hvilken metode, folk prøver af, er de nødt til at holde fast i den flere uger eller måneder ad gangen, før det har en reel effekt.«

Studiet blev offentliggjort i tidsskriftet Nature Human Behaviour.

cll

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.