Sommer- eller vinterbarn? Årstiderne kan påvirke risikoen for cøliaki
Svenske børn, der er født om foråret, har større risiko for at udvikle glutenintolerance, før de er to år gamle. I tillæg er risikoen større, jo mere sydligt i Sverige børnene bor, viser nyt studie.
cøliaki årstiderne sverige risiko tarmsygdomme c-vitamin immunsygdom sommer vinter efterår forår

Forskerne ved Universitetet i Umeå i Sverige har nu undersøgt, om der er en sammenhæng mellem hvornår på året, man er født, og risikoen for, at man udvikler cøliaki i løbet af de første 15 leveår. (Foto: Shutterstock)

Gluten er et hot emne for tiden. Hvorvidt sunde personer bør undgå glutenproteiner er omstridt, men at personer, der lider af cøliaki – også kaldet glutenintolerance – skal undgå gluten hele livet, er der vist ingen diskussion om.

Glutenproteiner findes i kornsorter som hvede, byg og rug. Proteinet findes derfor i mange almindelige madvarer som brød, boller, pasta og mange færdigretter.

Personer, der lider af cøliaki, er nødt til at sætte sig godt ind i, hvad de kan og ikke kan spise.

På trods af at der er foretaget meget forskning om cøliaki, ved forskerne ikke, hvorfor nogle mennesker udvikler sygdommen og andre ikke.

Cøliaki

Cøliaki (glutenintolerance) er en kronisk inflammatorisk tyndtarmssygdom, der udløses ved indtagelse af glutenholdige fødevarer hos genetisk disponerede mennesker.

Sygdommen har en autoimmun komponent, idet patienter med aktiv sygdom har cirkulerende antistoffer mod vævstransglutaminase.

Cøliaki forekommer over hele verden.

Cøliaki forekommer både hos børn og voksne. Sygdommen kan debutere i spædbarnsalderen, men debuterer oftere i skolealderen.

Hos voksne kan den debutere i alle aldersgrupper. Forekomsten synes at stige med alderen, og det er vist, at prævalensen blandt +50 årige er dobbelt så høj som i befolkningen som helhed.

Udbredelsen i Danmark kendes ikke med sikkerhed, men en nylig undersøgelse baseret på serologisk screening efterfulgt af klinisk evaluering vurderer den til at ligge på omkring 0,5 procent.

Det eneste, man ved med sikkerhed, er, at de personer, der udvikler sygdommen, har nogle bestemte gener, men at disse gener alene ikke er nok til at udvikle glutenintolerance.

Derfor tror forskerne, at ydre påvirkninger også spiller ind, og miljøfaktorer og virusinfektioner er nogle af de hotteste kandidater.

Forskerne ved Universitetet i Umeå i Sverige har nu undersøgt, om der er en sammenhæng mellem hvornår på året, man er født, og risikoen for, at man udvikler cøliaki i løbet af de første 15 leveår.

De undersøgte også, om der var en risikoforskel afhængigt af, hvor i Sverige børnene boede.

LÆS OGSÅ: Hvor mange danskere kan ikke tåle gluten?

Vinterbørn har mindst risiko

I det nye studie analyserede forskerne diagnosetidspunktet og fødselsmåneden blandt 1,9 millioner svenske børn født mellem 1991 og 2009.

Forskerne hentede informationerne fra de nationale sundhedsregistre. Alle børn med cøliaki blev diagnosticeret ud fra en tarmprøve.

Forskerne fandt, at risikoen for cøliaki var større blandt børn, der var født om foråret, sommeren og efteråret end blandt børn, der var født om vinteren. Dette gjaldt for børnene, der var blevet diagnosticeret, før de var to år gamle.

Fælles for screeningsresultaterne var, at kun omkring 15-25 procent af patienterne havde fået stillet diagnosen i forvejen, samt at de fleste af patienterne havde få, ingen eller atypiske symptomer.

For børn, der først havde fået cøliaki-diagnosen, da de var mellem to og 15 år gamle, var risikoen størst for dem, der var født om sommeren og efteråret.

Da forskerne inddelte deltagerne i to grupper efter, hvornår de var født, fandt de imidlertid, at risikoen var størst om:

• Foråret for børn født mellem 1991 og 1996
  • Sommeren og efteråret for børn født mellem 1997 og 2002
  • Efteråret for børn født mellem 2003 og 2009

Professor Geir Aamodt fra Norges miljø- og biovidenskabelige universitet påpeger, at de divergerende fund kan være et tegn på, at man ikke skal tage resultaterne for gode varer.

»Det lader til, at der er stor variation i dataene. Det kan være, at resultaterne kun er tilfældige fund, og at der ikke er nogen forskel på risikoen for cøliaki i forhold til årstiden,« siger han.