Søgning på selvmord steg efter TV-serien 'Døde piger lyver ikke'
02 august 2017

Internetsøgninger på selvmord steg i perioden efter TV-serien 'Døde piger lyver ikke' ('13 Reasons Why') udkom på Netflix i foråret. Det viser en undersøgelse foretaget af amerikanske forskere, skriver Washington Post.

Serien handler om den 17-årige Hannah, der tager sit eget liv, og begivenhederne, der leder op til selvmordet.

Serien blev allerede ved udgivelsen kritiseret for at inspirere især teenagere til selvmord. Blandt andet en tre minutter lang scene, der meget grafisk viser selve selvmordet, rejste debat.

Og nu viser undersøgelsen, at internetsøgninger på selvmord steg 19 procent efter seriens udgivelse.

»Vores analyse peger på, at 'Døde piger lyver ikke' i sin nuværende form både har øget opmærksomheden omkring selvmord og samtidig utilsigtet forårsaget en stigning i selvmordstanker«, skriver forskerne i den videnskabelige artikel, der er udgivet i JAMA Internal Medicine.

De største stigninger kunne ses på søgninger som 'hvordan begår man selvmord', 'begå selvmord' og 'hvordan slår man sig selv ihjel'.

En af forskerne, professor i folkesundhed ved San Diego State University, USA, John Ayers, siger til Washington Post:

»Tidligere studier har bekræftet, at internetsøgninger afspejler virkelige selvmordsrater, så antallet af selvmord er sandsynligvis steget på grund af dette program. Som en dataorienteret folkesundhedsforsker ser jeg det her bekymrende data som et behov for handling. Serien bør fjernes.«

Netflix, som står bag serien, svarer på kritikken i en udtalelse: 

»Vi har altid vidst, at serien ville skabe debat om dette emne. Det er en interessant undersøgelse, som bekræfter netop det. Vi ser frem til at se mere forskning og tager alt, vi lærer, til os, når vi forbereder os på sæson 2.«

eh
 

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.