Lille, men vildt studie: Det biologiske ur er skruet tilbage hos ni ældre mænd efter pillekur

I et lille studie er det lykkedes forskerne at vende den biologiske alder blandt ni hvide mænd. Resultaterne er vilde, men de skal læses med stor forsigtighed. (Foto: Shutterstock)

09 september 2019

Man bliver ikke yngre.

Det plejer man i hvert fald at sige, men nu giver et lille amerikansk studie antydning af, at den biologiske alder måske kan skrues tilbage, skriver Nature.

I et meget lille klinisk studie er forskere fra University of California tilsyneladende lykkedes med - ikke bare at bremse - den biologiske alder, men at skrue den tilbage med 2,5 år i gennemsnit blandt 9 frivillige.

LÆS OGSÅ: Blodprøve afslører din biologiske alder

De ni frivillige i studiet tog i et helt år en blanding af tre piller: Et væksthormon og to diabetes-medikamenter.

Til forskernes store overraskelse har pille-cocktailen nedsat de frivilliges biologiske alder og styrket deres immunforsvar.

»Jeg havde forventet, at uret (det biologiske ur, red.) ville gå langsommere, men ikke at det ville skrues tilbage. Det føles ret futuristisk,« siger en forskerne bag Steve Horvath, professor i epigenetik ved University of California, ifølge Nature.

Epigenetik er et molekylærbiologisk forskningsfelt, som beskæftiger sig med DNA-ændringer, som kan overføres fra en generation til en anden, uden at det direkte involverer ændringer i den genetiske kode.