Små nuttede pelsdyr spiser yakokse-lort for at overleve vinteren

Denne art af pibeharene, også kaldet en pika, er bestemt ikke kræsen. (Foto: Shutterstock)

20 juli 2021

Det bliver koldt om vinteren på centralasiatiske sletter. Rigtig koldt.

Derfor har det været lidt af et mysterium i forskerkredse, hvordan den lille pibehare Ochotona curzoniae, også kaldet en pika, kan overleve de barske vintre.

Den er nemlig ikke udstyret med store fedtdepoter, der kan holde den varm, den går ikke i hi i en tryg hule, og om vinteren dør de fleste af de planter, den spiser.

Så hvordan klarer den sig?

Efter 13 års undren giver et nyt studie os nu svaret: Foruden at sænke sin forbrænding, supplerer pikaen sin kost med afføringen fra de yakokser, som græsser på sletterne året rundt. Det skriver National Geographic.

Yakokselort indeholder værdifulde nærringsstoffer

At sænke sin forbrænding er en udbredt strategi blandt dyr for at spare på energien i de kaloriefattige vintre, men at spise afføring, en praksis som også kaldes koprofagi, er ellers relativt sjældent blandt hvirveldyr (dyr med rygrad).

Forskerne mener, at denne pibehare har taget strategien til sig, fordi yakoksernes afføring, som der er rigeligt af, indeholder værdifulde, ufordøjede næringsstoffer.

Yakoksernes efterladenskaber er ikke en næringskilde, som kræver det store arbejde at komme til, og er tilmed et passende gemmested, hvor pibeharerne kan skjule sig fra rovdyr som ræve og falke, skriver National Geographic.

Forskerne kom første gang på sporet af pibeharernes koprofagiske spisevaner i 2009, da de fandt en halvspist yakokselort i en pibehare-hule.

De har siden da underbygget deres påstand ved at analysere maveindholdet på over 300 døde pibeharer, som indeholdt omtrent 22 procent yakokse-DNA - lavt sat, ifølge forskerne selv.

Analyser viser også, at pibeharernes tarmbakterier om vinteren begynder at minde om yakoksens, og adfærden er siden da også blevet fanget på flere videooptagelser.

Nu har forskerne også endelig en forklaring på, hvorfor der lader til at være flere pibeharer i de områder, hvor der er mange yakokser, skriver National Geographic.

Studiet blev udgivet i tidsskriftet PNAS.