Skjult rødhårs-gen øger risikoen for hudkræft
19 juli 2016

Det har været alment kendt længe, at rødhårede har større risiko for solskoldninger og hudkræft end andre. Nu afslører et nyt studie, at brunetter og blondiner kan have et skjult rødhårs-gen og dermed være i lige så stor fare for at få hudkræft. Det skriver independent.co.uk.

Studiet er publiceret i tidsskriftet Nature Communications.

Personer med to kopier af genvarianten MC1R vil normalt have rødt hår, lys hud og fregner, men mange har kun én kopi af genet, hvilket ikke giver den røde hårfarve.

Nu har forskerne fundet ud af, at personer med en enkelt kopi af genet også har øget risiko for flere genetiske mutationer, der kan føre til kræft.

»Overraskende nok fandt vi ud af, at personer med kun en enkelt kopi af genvarianten stadig har et meget højere antal mutationer i tumorer end resten af befolkningen,« siger medforfatter af studiet David Adams til independent.co.uk.

Forskerne analyserede DNA-sekvenser fra tumorer i mere end 400 mennesker. De fandt 42 procent flere sol-associerede mutationer i tumorer fra personer med gen-varianten MC1R i forhold til personer uden genet.

Forskerne fandt også ud af, at modermærkekræftspatienter med genvarianten i gennemsnit har 21 leveårs flere mutationer i deres tumorer end modermærkekræftspatienter uden genvarianten.

»Modermærkekræft hos en 40-årig rødhåret person eller en person med det rødhårede gen giver altså omkring det samme antal mutationer som modermærkekræft hos en 60-årig, der ikke bærer genet,« siger David Adams til independent.co.uk.

Studiet viser således, hvor vigtigt det er for ikke bare rødhårede at beskytte sig mod solen, men også for andre personer, der har let ved at blive skoldede, har bleg hud og måske fregner.

Kun mellem en og to procent af verdens befolkning er rødhårede, men de rødhårede udgør 16 procent af alle personer med modermærkekræft.