Teenagers skizofreni viste sig at være en hudinfektion
Kilde:
15 april 2019

I 2015 oplevede en amerikansk teenagedreng pludselig hallucinationer, vrangforestillinger og selvmordstanker.

Lægerne mente, at det var tegn på en hurtigtudviklende skizofreni.

Drengen fik det gradvist værre, fordi intet af medicinen mod skizofreni havde en betydelig effekt.

Hvilket ikke var så mærkeligt, da det viste sig at være noget helt andet, drengen fejlede. Det skriver Science Alert

Han var blevet inficeret med bakterien Bartonella henselae, som i daglig tale bliver kaldt kattekradssyge.

LÆS OGSÅ: Er der sammenhæng mellem immunsystemet og skizofreni og depression?

Det var teenagerens forældre, som efter flere måneder fandt røde mærker, som lignede strækmærker, på sønnens ben.

Og kort herefter blev han diagnosticeret med kattekradssyge.

LÆS OGSÅ: Konceptet 'skizofreni' er ved at dø – her er forklaringen

Drengen har det i dag godt og er blevet behandlet for infektionen. Forskere har dog ikke sluppet hans tilfælde endnu.

Det har nemlig efterladt en undren om, hvorvidt der kan være en sammenhæng mellem infektioner og neurologiske sygdomme generelt.

Forskere fra North Caroline State University i USA påpeger, at drengens sygdomsforløb kan være et klart eksempel på, at infektioner og neurologiske sygdomme kan have en sammenhæng, som vi indtil nu har overset.

»Patientens forløb er interessant på flere paramentre. Udover at indikere at Bartonella-infektionen kan bidrage til, at man udvikler neuropsykiatriske lidelser som skizofreni, sætter det også spørgsmålstegn ved, hvor ofte en infention er involveret i psykiatriske lidelser generelt,« siger forsker i veterinærmedicin Ed Breitschwerdt til Science Alert.

Det kan altså være alt fra Alzheimers sygdom til parkinsons sygdom, som potentielt kan have en kompleks sammenhæng med forskellige mikroorganismer i vores krop.

Undersøgelsen er publiceret i tidsskriftet Journal of Central Nervous System Disease.