Skader det børns hjerne at spise vegansk?
Svaret afhænger i høj grad af barnets alder, men også af om barnet får de nødvendige kosttilskud.
Barn spiser vegansk mad

Der lader til at være flere sundhedsfordele ved en vegansk kost, men man skal være påpasselig med at tage kosttilskud. (Foto: Shutterstock)

Der lader til at være flere sundhedsfordele ved en vegansk kost, men man skal være påpasselig med at tage kosttilskud. (Foto: Shutterstock)

Er det forsvarligt, at forældre lader deres børn spise vegansk? Det er en debat, der ofte blusser op i medierne, senest efter at en kommune har afvist at servere vegansk mad for et børnehavebarn.

Bekymringen går på, om en vegansk diæt skader kroppen og - når det gælder helt små børn - ikke mindst hjernen, fordi størstedelen af hjernens udvikling foregår, når barnet er helt lille. 

Derfor griber Videnskab.dk's hjerneredaktion Brainstorm knoglen og ringer til to forskere, der kan gøre os klogere på, om det er tilrådeligt at lade børn leve på en vegansk kost.

Det vil sige en kost, der udelukkende består af planteføde som frugter, grøntsager, korn, bælgfrugter, nødder og frø, og  som viger uden om animalske produkter som kød, fjerkræ, fisk, skaldyr, mælk, æg og ost. 

Brainstorm' - Videnskab.dk’s hjerneredaktion

Brainstorm dækker neurovidenskab, kognitionsvidenskab og psykologi.

Vi udkommer som podcast, i artikler og på Instagram, hvor vi serverer hjerneviden på en let og spiselig måde.

Brainstorm er støttet af Lundbeckfonden, som er den største private bidragsyder til dansk, offentligt udført hjerneforskning. Videnskab.dk har redaktionel frihed i forhold til indholdet.

Spædbørn og småbørn frarådes at spise vegansk

Når det gælder børn, der er under to år, kan Sundhedsstyrelsen ikke anbefale, at de lever udelukkende vegansk. Det bakker begge forskere, Brainstorm ringer til, op om. Den ene strammer dog retorikken lidt og siger, at han direkte fraråder det:

»Det kan godt lade sig gøre, hvis forældrene er påpasselige med, at barnet får de nødvendige kosttilskud, og moderen tager kosttilskud under amningen, hvis hun også er veganer,« lyder det fra Kim. F. Michaelsen, der er professor emeritus og tidligere har forsket i ernæring og sundhed hos børn. 

»Men efterhånden som flere lever vegansk, kan jeg frygte, at det kan gå galt, fordi mange forældre ikke har den påkrævede ekspertise til at give deres små børn de rigtige kosttilskud,« fortsætter Kim F. Michaelsen fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

Når barnet er under to år, er det meget svært at opfylde dets ernæringsbehov med plantebaseret mad. Blandt andet fordi hjernen ikke er færdigudviklet ved fødslen. Faktisk opnår hjernen 70 til 80 procent af sin fulde størrelse, inden barnet bliver to, og den lynudvikling kræver bestemte vitaminer og mineraler fra kosten, forklarer Kim F. Michaelsen.

Vær med andre ord forsigtig med at lade helt små børn børn leve vegansk, lyder en opsummering af budskabet fra de to forskere, Brainstorm har talt med.

Småbørn på vegansk kost

Selvom Sundhedsstyrelsen ikke anbefaler vegansk kost til børn under to år, skriver styrelsen, at små børn, der ernæres vegansk, kan vokse og udvikle sig normalt, såfremt de får de rette kosttilskud, og energiindholdet er tilstrækkeligt. Det kræver detaljeret viden om kost og ernæringsbehov.

Forældre opfordres derfor til at søge rådgivning ved en autoriseret klinisk diætist for at sikre, at barnets kost sammensættes, så barnet får dækket behovet for energi og næringsstoffer.

Kilde:Vegetarisk og vegansk kost – hvad er forskellen, og hvordan skal du spise?’, Altomkost.dk, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Fødevarestyrelsen, 2022.

Bør børn over to år leve på plantebaseret kost?

Når det gælder vegansk kost til større børn, er de to forskere, Brainstorm har talt med, enige om, hvad forskningen på området viser. Men de har lidt forskellige opfattelser af, hvordan anbefalingen bør lyde.

Kim F. Michaelsen vil hverken anbefale eller fraråde børn over to år at leve helt vegansk. Der mangler stadig grundige studier om effekten af at lade børn spise vegansk, mener han.

Den anden forsker, Per Bendix Jeppesen, er enig i, at effekten skal undersøges grundigere. Men han vurderer alligevel, at lidt større børn godt kan leve vegansk, så længe forældrene er påpasselige med, at de får de nødvendige kosttilskud. 

Hans vurdering sker på baggrund af flere af de studier, der hidtil er kommet ud (her, her og her), der har undersøgt effekten af at lade børn og gravide mødre spise vegansk eller vegetarisk.

Sørg for, at børnene får de rigtige vitaminer

Når forældre lader deres større børn leve vegansk, er det vigtigt, at børnene får de påkrævede vitaminer og mineraler.

»Det, der kan være problemet, er, at de ikke får nok B12- og D-vitamin, for det finder vi jo især i kød, fisk, æg og mejeriprodukter. Hvis man udelukkende spiser vegansk og ikke indtager de her produkter, kan man hurtigt komme til at mangle disse vitaminer,« fortæller Per Bendix Jeppsen, der primært forsker i type 2-diabetes i relation til kost. Han har også afholdt mange foredrag om, hvordan forskellige fødevarer påvirker hjernen, rundtom i landet.

  • B12 er ifølge Per Bendix Jeppesen et »ekstremt vigtigt« vitamin, fordi det indgår i dannelsen af røde blodlegemer og opbygningen af vores nervesystem. For lidt af det kan give blodmangel, nedsat fertilitet og neurologiske forstyrrelser, såsom indlæringsvanskeligheder. Det kan også hæmme væksten hos børn, der stadig er i voksealderen.
     
  • D-vitamin er også meget vigtigt, da det styrker tænder, muskler, knogler og led samt vores immunforsvar. Hvis vi ikke får nok D-vitamin, øger det risikoen for knogleskørhed, åreforkalkning, nogle typer af kræft samt inflammation, der kan nå hjernen og måske øge risikoen for Alzheimers sygdom, forklarer Per Bendix Jeppesen.

»Børn på vegansk kost skal også have nok selen. Selen indgår i en række proteiner og enzymer og  findes i større mængder i fisk, skaldyr og tangprodukter, men også i kød, æg og nøddeprodukter. Det er med til at beskytte mod tungmetaller såsom kviksølv, der kan trænge ind i hjernen og give indlæringsvanskeligheder. Selen er ikke mindst vigtigt for vores immunforsvar og blodkredsløb,« siger han.

Ud over B12, D-vitamin og selen kræver en vegansk kost også, at man husker at få tilstrækkeligt calcium, som styrker knogler og tænder, og omega-3 fedtsyrer, der indgår i hjernens og nervecellernes opbygning, lyder det.

Anbefalede kosttilskud til børn fra to år
  • Vitamin D: 10 mikrogram pr. anbefalet daglig dosis.
  • Vitamin B12: 
    • 0,8 mikrogram pr. anbefalet daglig dosis (børn fra to til fem år).
    • 1,3 mikrogram pr. anbefalet daglig dosis (børn fra seks til ni år).
    • 2,0 mikrogram pr. anbefalet daglig dosis (børn fra 10 år).
  • Calcium: 
    • 500 mikrogram pr. anbefalet daglig dosis (børn fra to til ni år).
    • 750 mikrogram pr. anbefalet daglig dosis (børn fra 10 år). Tilskuddet af calcium kan tages som et separat tilskud, hvis børnevitamintabletten ikke indeholder calcium. Separate calciumtilskud findes som tabletter og som brusetabletter.

Ikke alle børnevitamintabletter indeholder de vitaminer og mineraler, som børn, der spiser vegansk, har behov for. Tjek derfor, om produktet indeholder de rigtige vitaminer og mineraler.

Derudover anbefales voksne samt børn over to år, der spiser vegansk, at spise varieret inden for planteriget.

Kilde: Vegetarisk og vegansk kost – hvad er forskellen, og hvordan skal du spise?’, Altomkost.dk, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Fødevarestyrelsen, 2022.

Høje B12-niveauer er forbundet med sund udvikling hos mindre børn

Kim F. Michaelsen vil hverken anbefale eller fraråde vegansk kost til børn over to år, fordi han ikke mener, forskningen kan udelukke, at det påvirker deres udvikling negativt.

Han er medforfatter til et studie, hvor forskerne har undersøgt B12-niveauerne hos 208 treårige børn, der ikke spiser en vegetarisk eller vegansk kost. Her finder forskerne, at den fjerdedel af børnene, der har det laveste niveau af B12 i blodet, også scorer lidt lavere på en test af børnenes fysiske og kognitive udvikling.

»Vi udleder, at det godt kan være, at der kan være børn med et lavt B12-indtag, der kan have mindre kognitive problemer. Og det kan jo være et problem hos børn, der spiser vegansk og ikke får de rigtige tilskud. Det er et gråzoneområde, som bør undersøges bedre,« siger Kim F. Michaelsen 

Studie har fulgt plantespisere i 40 år

Det, der gør spørgsmålet om, hvordan vegansk mad påvirker børn, så svært at svare kort på, er, at der på én gang er store potentielle sundhedsfordele og -risici ved at spise mindre kød.

Særligt ét studie er med til at kaste lys over begge dele, fortæller Per Bendix Jeppesen.

I studiet fra Oxford Universitet i England har forskere fulgt to grupper på i alt 11.000 britiske patienter siden 1980, hvoraf den ene spiser vegetarisk eller vegansk, og den anden spiser kød, for at se, hvordan det går dem i løbet af deres liv.

»Resultaterne vakte stor opsigt, da de kom ud, men de skal tages med et gran salt. Selvom forskningen er blevet udgivet i anerkendte videnskabelige tidsskrifter, vil det kunne ændre sig ved næste undersøgelse om nogle år, hvor tallene viser nogle andre sammenhænge end nu. Det kan godt ændre sig,« siger Per Bendix Jeppesen.

På den negative side viser studiet foreløbigt, at de veganske deltagere har et for lavt B12-niveau og en betydeligt forøget risiko for slagtilfælde sammenlignet med kødspiserne. Sidstnævnte kan hænge sammen med, at veganere får for få vitaminer - især B12 - og mineraler, vurderer Per Bendix Jeppesen. 

På den positive side er deres risiko for at få diabetes kun halvt så stor som kødspiserne, og de er i lavere risiko for iskæmisk hjertesygdom, nyresten, grå stær og muligvis visse typer af kræft, fortæller han. 

Veganere kan mangle næringsstof, der er vigtig for hjernens infrastruktur

 

Børn, der spiser vegansk, kan risikere at få for lidt af næringsstoffet kolin.
Det findes i ganske små mængder i grøntsager, men vi får det især fra oksekød, mælk og fisk.

Kolin er vigtigt for dannelsen af acetylkolin, som er et af hjernens vigtigste signalstoffer. Det hjælper nervecellerne med at kommunikere med hinanden - en funktion, der er kritisk for hjernens infrastruktur. 

For lidt kolin kan både forårsage problemer med muskelkontrol og hukommelse, og det er blevet koblet med depression.

Kilder: Per Bendix Jeppesen og ‘Choline, Neurological Development and Brain Function: A Systematic Review Focusing on the First 1000 Days’, Nurtients, 2020. DOI: 10.3390/nu12061731.

Er det umagen værd at spise vegansk?

Nu spekulerer du måske over, om det overhovedet er umagen værd at lade børn spise vegansk, når der er så mange ting, man skal holde øje med. Ifølge Per Bendix Jeppesen er svaret ‘ja’.

»For det første er en vegansk diæt godt for klimaet og miljøet. Desuden lader det til at give en række sundhedsmæssige fordele. Man skal bare være opmærksom på, at især børn får de vitaminer og mineraler, de ikke kan få gennem kosten, og man bør måske vælge et mindre stringent kostregime for de små børn,« siger han.

De gevaldige klimagevinster ved at spise en mere plantebaseret kost har Videnskab.dk skrevet flere artikler om. For eksempel kan du læse om, hvordan FN’s klimapanel gang på gang konkluderer, at vi skal spise mindre kød, hvis klimaforandringerne skal nedbringes, her.

Du kan også læse om beregninger i det videnskabelige tidsskrift Scientific Reports, der viser, at 35 til 50 procent af de nordamerikanske landarealer, der i dag er opdyrkede, kan blive fritlagte og bruges til skov, der suger CO2, hvis alle landmænd i USA dropper kødproduktionen. 

Kim F. Michaelsen er enig i, at der er vigtige effekter på klimaet og miljøet ved at spise mindre kød. Man skal dog huske, at når vi taler om børn fra nul til to år, er det mindre mængder kød og mejeriprodukter, man sparer, ved at give børnene en vegansk kost, lyder hans vurdering.

I takt med at flere bliver veganere, håber Kim F. Michaelsen, at forskningen i fremtiden kan være med til at undersøge, hvordan veganske børn kan få en optimal B12-balance, så vi kan være helt sikre på, at deres udvikling ikke bliver påvirket. 

 

Nyhed: Lyt til artikler

Du kan nu lytte til udvalgte artikler herunder. Du kan også lytte til de oplæste artikler i din podcast-app, hvor du finder dem under navnet 'Videnskab.dk - Lyt til artikler'.

Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på vores Instagram-profil, og læs om de nedenstående prisvindende billeder af stjernetåger og stjernefabrikker her.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med omkring en million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk