Se videoen: Falder du for disse kostmyter?
Er store mængder protein skadeligt? Er gluten usundt? Få svarene i Mytedysten.

I dette afsnit af Mytedysten dyster de tre gymnasieelever Sarah Larsen, Shamim Ekramullah og Bertram Seiferheld i myter om kost. Se hvem der vinder i videoen. (Video: Tjek)

Spis mere fisk, men hold dig fra fedt. Protein skal du også have, men for meget skader nyrerne.

Der florerer mange myter om kost på nettet, men hvilke er sande, og hvilke er falske?

I dette afsnit af Mytedysten, som er en serie på Videnskab.dk’s YouTube-kanal Tjek, afprøves tre kostmyter en gang for alle.

Sundhed på YouTube

Tjek er Videnskab.dk's YouTube-kanal om sundhed og videnskab.

Formålet med kanalen er at bringe forskningsbaseret viden ud til danske unge. 

Kanalen er en del af et større projekt, YouKnowHow, som er støttet af Nordea-fonden.

Er det giftigt at spise mere protein, end din krop kan optage?

Der er ingen grund til at gå i panik, hvis du propper dig med protein.

Hvis vi får mere protein, end vi skal bruge, så bliver det nemlig blot omdannet til energi og ammoniak.

Den ekstra energi, som vi ikke får brugt, tager vi på af, og ammoniakken tisser vi ud.

Det er nyrerne, der skiller sig af med ammoniakken, så det er kun, hvis du ligger syg med svage nyrer, at du skal passe på med at få for meget protein.

Alle andre med sunde og raske nyrere kan dog sagtens spise mere protein, end kroppen kan optage.

Det betyder naturligvis ikke, at du kan spise 100 kilogram protein om dagen, uden at kroppen tager skade - alt med måde.

LÆS OGSÅ 10 myter om proteiner - del I & 10 myter om proteiner - del II

Kan man spise fedt, når man skal opbygge muskler?

Det lyder måske mærkeligt, at man skal spise fedt for at opbygge muskelmasse, men den er faktisk god nok.

Der findes forskellige typer af fedt, og det er specielt omega 3-fedtsyrer, som man får gennem fede fisk, vi skal huske at spise nok af.

Vi får nemlig generelt for lidt omega-3 og er omvendt meget flittige med at spise omega-6-fedtsyrer, som findes i solsikkeolie, færdigretter og junkfood.

En skæv fordeling af omega-6 og omega-3 får kroppen til at udskille mindre testosteron, som man bruger til at opbygge muskelmasse.

Hvis man vil opbygge en god muskelmasse, handler det altså om at have en fornuftig fordeling af protein, kulhydrater og fedt.

LÆS OGSÅ: Hvordan får man omega-3 uden at spise harsk fiskeolie?

Er det usundt at spise gluten?

Mange har hørt, at de så vidt muligt skal undgå fødevarer med gluten, men for langt de fleste er der faktisk ikke nogen problemer ved at spise gluten.

Gluten er et protein, der findes i kornsorter som rug, hvede og byg - altså meget fiberrig kost. Du kan derfor risikere at spise for få fibre, hvis du helt udelukker gluten fra din kost.

Det er kun glutenallergikere, der skal sørge for ikke at spise gluten, og i Danmark er det omkring 1 procent, der er allergiske overfor gluten.

Der findes dog også nogle, som er glutensensitive, og som derfor oplever oppustethed, når de får gluten.

LÆS OGSÅ: Vaccine mod glutenallergi kan være på vej

Viden fra forskere og fagfolk

Al viden fra videoen og artiklen bygger på solid videnskab.

De bygger blandt andet på følgende artikler og videoer fra Videnskab.dk:

LÆS OGSÅ: Se videoen: Falder du for disse træningsmyter?

LÆS OGSÅ: Sådan skal du spise før og efter træning

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.