Se, hvordan dine hjerneceller snakker sammen
Ny viden om hjernens opbygning kan føre til en bedre forståelse og behandling af hjernesygdomme som depression, skizofreni og Alzheimers sygdom.

I forskernes video kan man se en animation af, hvordan nerveceller, proteiner og neurotransmittere er organiseret. (Video: Thomas Blanpied)

Lige nu taler din hjerne med din hjerne.

Eller rettere sagt - nervecellerne indeni din hjerne kommunikerer med hinanden ved hjælp af signalstoffer, der kaldes neurotransmittere.

Det har forskerne vidst i mere end hundrede år, så det er der som sådan ikke noget nyt i.

Det nye er, at forskerne nu kan se, hvordan det sker i detaljer.

Det kan de takket være et nyt studie i det anerkendte tidsskrift Nature, hvor det er lykkedes forskere at vise i detaljer, hvor præcise nervecellernes signaler egentlig er.

Du kan selv se med i videoen øverst i artiklen, hvor kommunikationen mellem nervecellerne er blevet animeret i en flot film.

LÆS OGSÅ: Forsker: Hjerneceller kan påvirke hinanden uden at have kontakt

Ny teknologi afslører nervecellernes hemmeligheder

Forskerne fra University of Maryland School of Medicine i USA brugte en helt ny billedteknologi på rottehjerner for at kunne se beskederne fra nervecellerne.

Rotternes synapser - der er de områder af nervecellerne, som er i kontakt med hinanden - minder meget om menneskers i deres struktur.

Teknikken gør det muligt at finde og spore bevægelserne til de specifikke proteinmolekyler indeni hver enkelt synapse - endda i levende celler.