Sådan sidder cykelryttere bedst i sadlen
Under et cykelløb som Tour de France sidder rytterne i flere uger, som man siger, på deres flade. Derfor er det vigtigt, at de har det bedst mulige ’bike fit’.

(Video: Kristian Højgaard Nielsen)

'Bike fit' er et begreb, som har at gøre med indstillingen af en rytters cykel. For eksempel hvor højt og langt fremme sadlen skal sidde, og hvordan klamperne på cykelskoene skal placeres.

Det beskriver to forskere Stephen Cheung og Mikel Zabala i bogen Cycling Science, hvor de har samlet den nyeste forskning om cykling.

Der er en del praktisk erfaring involveret, når nogen skal forsøge at gøre sig klog på, hvordan en erfaren cykelrytter eventuelt skal justere på indstillingen af sin cykel.

ForskerZonen

Denne artikel er en del af ForskerZonen, hvor forskerne selv kommer direkte til orde og skriver om deres forskning.

ForskerZonen er støttet af Lundbeckfonden.

Motivationen til at få foretaget et bike fit kan for eksempel opstå af et ønske om at afhjælpe besvær eller ligefrem skader, eller et ønske om at opnå en mere aerodynamisk position på cyklen.

For rytterne kan enhver forbedring være den afgørende forskel mellem sejr og nederlag.

Danske Michael Rasmussen er blandt andet kendt for at gå ekstremt meget op i at minimere vægten på sin cykel, sit tøj og sin krop.

Og naturligvis går han også op i bike fitting, som det kan ses her.

Tour de France_4. etape_sprinter_flad

Dagens etape er på 195 kilometer og kunne meget vel ende i en massespurt. (Illustration: letour.fr)

Følg med i Touren hver dag på ForskerZonen

ForskerZonen er gået i Tour de France-mode. Hver dag under Touren, også på hviledage, går vi til angreb på et vigtigt element i Touren. Det kan være kondital, aerodynamik, siddesår, restitution, watt-produktion, mental træning og meget, meget mere.

Ernst Albin Hansen er lektor og idrætsforsker ved Institut for Medicin og Sundhedsteknologi på Aalborg Universitet og skriver hver dag en kort artikel, hvor han går i kødet på videnskaben bag, hvordan man kommer først i mål.

I de daglige videoer stiller han, på baggrund af sin egen tekst, et spørgsmål til cykelrytter og TV 2’s cykelekspert Chris Anker Sørensen, som besvarer spørgsmålet ud fra sin praktiske erfaring. Se og læs med her: 

Etape 1: Er det altid de stærkeste ben, der vinder massespurten?

Etape 2: Hvordan nedtrapper rytterne træningen forud for Tour de France?

Etape 3: Derfor cykler man hurtigere i hold end alene

Etape 4: Sådan sidder cykelryttere bedst i sadlen

Etape 5: Tour-rytternes kondital er dobbelt så høje som en kontorarbejders

Etape 6: »Bedøvet af smerte efter 20 minutter«: Undgå siddesår med creme og den rigtige sadel

Etape 7: Højt gear eller masser af pedalomdrejninger? Hør, hvad forskningen og praksis viser

Etape 8: Sådan får du det optimale antal pedalomdrejninger på cyklen

Etape 9: Hvad er forskellen på landevej og bjerge for en cykelrytter?

Hviledag: Ingen ved, hvor intensiv cykeltræning bør være

Etape 10: Gearing: Hvor stor modstand gør din cykel mod acceleration?

Etape 11: Fortidens ryttere holdt sig i form med mange løb – nutidens rammer formen i nogle få

Ugens Podcast

Lyt til vores ugentlige podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.