Rapport: Karakterræs står i vejen for faglighed i gymnasiet
Kilde: 
06 august 2018

Virker det, som om man ikke er dygtig nok, hvis man rækker hånden op og stiller 'dumme' spørgsmål til pensum?

For nogle gymnasieelever ser det i hvert fald ud til, at den fremgangsmåde ikke er en del af strategien for at få 10 og 12.

I stedet siger man det, som, man tror, læreren gerne vil høre, og kender man ikke svaret holder man hellere sin mund i stedet for at spørge.

På den måde kan fokus på karakterer komme til at stå i vejen for fordybelse og faglighed, viser en ny rapport fra Center for Ungdomsforskning (CeFU), Aalborg Universitet, skriver Jyllands-Posten.

Rapporten bygger på tidligere forskningsresultater og interviews med elever og lærere på 13 udvalgte danske gymnasier.

»Karakterræs afføder en meget strategisk tilgang hos eleverne. De er simpelthen optaget af at få de bedste karakterer. De vil overfor læreren demonstrere, snyde og forstille, at de er interesserede, nysgerrige og kan et fag,« siger professor Noemi Katznelson, leder af CeFU, til Jyllands-Posten.

Rapporten viser også, at karaktererne kan lede til en præstations- og perfektionskultur, hvor nogle elever opleves som vindere og andre som tabere, og hvor en gennemsnitlig karakter ikke er godt nok.

CeFU anbefaler på baggrund af rapporten, at en kommission ser på, om man skal ændre karaktersystemet.

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) vil ikke over for Jyllands-Posten afvise, at skalaen skal ændres men mener, at der er tale om et problem for den enkelte elev.

'Karakterbogen - Om karakterer, læring og elevstrategier i en præstationskultur' kan hentes her.

ele

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.