Rabiesvirus kan måske slå kræft ned
Dansk forsker har været med til at udvikle en matematikmodel, som hjælper med at forstå, hvordan en hundegalskabsvirus kan bruges til at slå kræft ihjel. De tidlige resultater er lovende.

Kræft vil måske i fremtiden kunne behandles med genmanipuleret virus. (Foto: Colourbox)

Der er normalt langt mellem matematikere og biologer i forskningsverdenen.

Men i et sjældent samarbejde har en broget gruppe forskere fra Canada udviklet en matematisk computermodel, som kan forudsige, hvordan en virus kan dræbe kræftceller.

»Idéen med computermodellen og laboratorieundersøgelserne var at se, om vi kunne målrette den her virus mod kræftcellerne, så vi på sigt kan behandle meget mere effektivt,« siger danskfødte Mads Kærn, der er ph.d. og forsker ved institut for systembiologi ved University of Ottawa.

Virusbehandling angriber kræften

»En computermodel er smart, fordi den kan bruges til at forudsige, hvad der vil ske nede i laboratoriet. Og denne model virkede fantastisk godt,« siger Mads Kærn.

Det er nemlig både dyrt og tidskrævende at manipulere virussen og lave undersøgelserne i laboratoriet.

Til eksperimentet brugte han og kollegerne en hundegalskabsvirus, som de genmanipulerede på flere måder.

Snyder kroppens forsvar

Først og fremmest skulle virussen være onkolytisk, det vil sige, at den skulle gå særligt efter kræftceller.

Dernæst skulle den kunne snyde cellernes naturlige forsvar mod virusangreb. Nogle typer kræftceller har nemlig et yderst effektivt forsvar, mens andre mangler det på grund af mutationer.

Når en celle bliver angrebet af en virus, producerer den interferon, et stof, som signalerer til immunforsvaret, at det skal bekæmpe virussen.

Samtidig fortæller interferonen de virusinficerede celler, at de skal holde op med at producere proteiner for at undgå, at virussen bliver spredt.

Det problem løste forskerne ved at udstyre virussen med en ’lokkedue’ i form af en særlig receptor, som indfanger kræftcellens signal til immunforsvaret om at bekæmpe virussen.