Populært myggemiddel forgifter nervesystemet
Forskere sætter spørgsmålstegn ved brugen af et populært middel mod myg, der virker som gift på nervesystemet.

De forhadte blodsugere kan ikke lide myggemidler, der indeholder DEET. Men det kan centralnervesystemet heller ikke, konkluderer international forskergruppe. (Foro: Colourbox)

De klør, de svier, og de forbandes langt væk i det danske sommerlandskab. Det er højsæson for myggestik, og når de irriterende bæster sværmer om kroppen, er der som regel kun én udvej: myggebalsam.

Men de skrappeste myggemidler, der indeholder aktivstoffet diethyltoluamid (DEET), skræmmer ikke kun myggene væk - måske kan de DEET-holdige midler også skade mennesker.

En international forskergruppe advarer i det videnskabelige tidsskrift BMC Biology om, at DEET virker som en gift på nervesystemet hos både insekter og pattedyr. Laboratorieforsøg på myg, kakerlakker og mus viser, at DEET hæmmer virkningen af enzymet acetylcholinesterase, der er vigtigt for centralnervesystemets funktion hos mennesker.

Undersøgelsen peger også på, at DEET kan forstærke giftigheden af en gruppe insekticider, der ofte bruges sammen med DEET.

»Disse fund sætter spørgsmålstegn ved, om det er trygt at bruge DEET - specielt i kombination med andre kemikalier,« skriver forskningslederen Vincent Corbel fra Institut de Recherche pour le Développement i Montpellier i den videnskabelige artikel.

Bruges af danskere i udlandet

DEET er ikke godkendt til brug i myggemidler i Danmark, men mange danskere køber de effektive sprays og cremer indeholdende DEET, når de rejser i f.eks. Sverige eller Thailand, hvor midlerne med DEET er populære.

Ifølge forskerne bruger 200 millioner mennesker på verdensplan hvert år produkter indeholdende DEET. Stoffet blev udviklet af det amerikanske militær under og efter anden verdenskrig og har siden 50'erne været brugt i mere end otte milliarder doser.

Da nervesystemerne hos mennesker og dyr ligner hinanden, er det sandsynligt, at DEET kan have samme giftige effekt på mennesker, som det har vist sig at have på dyr og insekter, hvis det kan trænge igennem cellemembranerne. Det fortæller Bent Halling-Sørensen, der er professor på Det Farmaceutiske Fakultet på Københavns Universitet.

»Det er jo ikke så overraskende, når man har et fedtholdigt stof, som kan gå igennem cellebarrierer og nå helt ind til nervebanerne,« siger Bent Halling-Sørensen.

Bliver muligvis godkendt i hele EU

Han mener, at der er grund til at undersøge stoffet nærmere, men han understreger samtidig, at DEET forekommer i meget små doser, så det er op til hver enkelt at opveje fordele og ulemper ved at bruge myggemidler med DEET, når man er ude at rejse.

»Hvis du er i et malariaområde, hvad er så værst - at udsætte sig for det i 4 dage eller få malaria? Når jeg rejser rundt, så vil jeg da hellere bruge det end at få malaria,« siger professor Bent Halling Sørensen.

DEET-holdige myggemidler kan købes i både Sverige og Norge, men altså ikke i Danmark, hvor producenterne af myggemidler med DEET ikke har søgt om godkendelse. Men stoffet kan være på vej til landet, da EU i øjeblikket overvejer, hvorvidt DEET skal godkendes til brug i myggemidler i hele unionen.

Insekticider

Insekticider betyder insektgifte. Undersøgelsen peger på, at DEET har en forstærkende effekt på insektgifte af gruppen karbamater.