Podcast: Kunsten at fortælle om ’lorte-medicin’ på et værtshus
I ny episode af Vidensselskabet taler astrofysiker Anja C. Andersen og bakterie-forsker Peder Worning om letforståeligt nørderi, lysten til at formidle og lort som lægernes ven.
Anja C. Andersen Vidensselskabet

Professor i astrofysik Anja C. Andersen er vært på Forskerzonens nye podcast Vidensselskabet. (Foto: Niels Bohr Instituttet)

Anden episode af Forskerzonens podcast ’Vidensselskabet’, med podcast-redaktør Jais Baggestrøm Koch og professor i astrofysik Anja C. Andersen, er nu i luften. Denne gang med et metablik: Hvorfor er det vigtigt, at forskere formidler? Og hvordan gør de det godt?

Sådan abonnerer du på Vidensselskabet

Søg på 'Vidensselskabet' i din podcast-app, og hvis du trykker abonner, får du automatisk de nyeste episoder i dit feed:

Gæsten, der denne gang skal forsøge at blive optaget i det fine Vidensselskab, er Peder Worning, som er Bioinformatiker på Klinisk Mikrobiologisk Afdeling på Hvidovre Hospital.

Både Peder Worning og Anja C. Andersen, der kender hinanden tilbage fra studietiden, har udgivet populærvidenskabelige bøger om deres forskning (og i Anjas tilfælde endda en tegneserie!).

Peder Wornings seneste bog ’Der er flere bakterier i et gram lort, end der er mennesker i hele verden’ forsøger at gøre op med bakteriernes dårlige image. Mange bakterier er nemlig med til at holde os raske.

Læs et uddrag af bogen her.

Det budskab er han kommet ud over rampen med både i bogformat, men også på tv, i radioen og endda på værtshuse.

Lysten og begejstringen skal skinne igennem

Begge forskere er enige om, at den gode forskningsformidler er drevet af mere end et godt hoved:

»Jeg tror i meget høj grad, at formidling skal være lystdrevet. Det, som er problemet, er, at det næsten ikke giver nogen akademisk kredit at gøre det. Det skal være noget man vil,« siger Peder Worning, og Anja C. Andersen tilføjer:

Her beretter de om deres forskning og forskningsfelt, bringer relevant viden ind i den offentlige debat og formidler til et bredt publikum.

»Det vigtigste er jo, at man selv er begejstret over det, man har lavet, ellers er det virkelig svært at overbevise andre om, at det er vigtigt.«

Lyt med og find ud af, hvordan forskningsformidling engang reddede ham fra at få et par på kassen – og ikke mindst hvorfor tyskerne spiste frisk kamellort under Anden Verdenskrig.

Du kan også lytte til podcastens første episode, hvor professor fra DTU Space John Leif Jørgensen blev indlemmet i Vidensselskabet.