Studie: Håndtørrere kan blæse bakterier ud på dine hænder
Kilde:
13 april 2018

Skal du vælge tørre papirservietter eller en tur under den varme håndtørrer, når du har besøgt et offentligt toilet?

Amerikanske forskere er kommet frem til en afgørelse - i hvert fald, hvis du går op i, hvad der udsætter dig for færrest bakterier.

Det skriver businessinsider.com.

Et amerikansk studie fra the University of Connecticut School of Medicine har således undersøgt sagen på 36 offentlige toiletter, og den klare vinder er papirservietten.

Når man tørrer lapperne under den varme håndtørrer, vil den nemlig blæse op til 60 forskellige bakteriekolonier fra badeværelsesluften rundt, og mange af dem vil sandsynligvis sætte sig på dine hænder.

Så risikoen for at du går fra toilettet med toilet-bakterier på hænderne vil alt andet lige være større, hvis du bruger håndtørren fremfor papirservietter.

Lederen bag studiet og professor i molekylærbiologi, Peter Setlow, er ikke overrasket over resultatet.

»Desto mere luft du blæser rundt, desto flere bakterier sætter sig først,« fortæller han til businessinsider.com og tilføjer.

»Og der er mange bakterier på et badeværelse.«

Peter Setlow er selv holdt op med at bruge håndtørrere efter studiet, og han anbefaler også ældre og folk med svagt immunforsvar at minimere, hvor meget de bliver udsat for bakterier.

Han siger dog også, at bakterierne måske ikke gør megen skade på raske personer, og at de derfor ikke bør bekymre sig så meget om, hvordan de tørrer deres hænder.

Om du selv kan undvære den varme vind, når du skal tørre dine hænder, må være op til dig.

Studiet er publiceret på National Center for Biotechnology Information.