Palmeolie øger risikoen for diabetes
Palmeolie med mættet fedt øger risikoen for type 2-diabetes i langt højere grad end oile med umættet fedt, viser ny forskning. Resultatet er med til at afklare den debat, der har været omkring mættet fedt de seneste år, mener dansk forsker.

Overskydende energi fra mættet fedt lagres på en måde, så det øger risikoen for type 2-diabetes, viser en ny undersøgelse.

(Foto: Shutterstock.com)

Overskydende energi fra mættet fedt lagres på en måde, så det øger risikoen for type 2-diabetes, viser en ny undersøgelse. (Foto: Shutterstock.com)

Højt indtag af mættet fedt, der især findes i animalske produkter som mælk og rødt kød, er siden 1970'erne blevet udnævnt til at være den store syndebuk bag den høje forekomst af hjertekarsygdomme i Vesten. Men i den seneste tid har en række forskere sået tvivl, om mættet fedt virkelig er så meget usundere end andre fedttyper.

LÆS OGSÅ: Ny viden udfordrer de officielle kostråd

Den tvivl har dog muligvis sin begrænsning.

En ny svensk undersøgelse, udgivet i det videnskabelige tidsskrift Diabetes, viser for første gang på mennesker, at typen af fedt, man indtager, er afgørende for, hvordan overskydende energi lagrer sig, og hvorvidt man opbygger muskler.

»De fleste af os har et lille kalorieoverskud i løbet af dagen, og det skaber en øget vægt gennem livet. Undersøgelsen her viser, at hvis kalorieoverskuddet kommer fra mættet fedt frem for flerumættet fedt, så lagrer fedtet sig på en måde, så det øger ens risiko for at udvikle type 2-diabetes,« siger Jørn Dyerberg, professor emeritus ved Institut for Human Ernæring på Københavns Universitet.

Han har ikke selv været med til at lave denne undersøgelse, men forsker selv i fedtstoffers betydning for vores sundhed.

Kostråd: »Spis mindre mættet fedt«

Undersøgelsen er et brik i et større puslespil om næringsstoffer, vurderer Marianne Uhre Jakobsen, lektor på Institut for Folkesundhed på Aarhus Universitet. Hun har heller ikke været med til at lave undersøgelsen, men har været en del af den evidensgruppe, der har gennemgået forskningen bag kostrådene, der blandt andet råder os til at spise mindre mættet fedt.

»Det samlede videnskabelige billede peger på, at vi skal spise mindre mættet fedt, end de fleste af os gør, men det er på nuværende tidspunkt svært at sige, hvad det mættede fedt så skal erstattes med, og hvilke typer fødevarer med mættet fedt, der skal undgås,« siger Marianne Uhre Jakobsen.

Solsikkeolie bygger muskelmasse

Fakta

Umættede fedtstoffer indeholder en eller flere kemiske dobbeltbindinger. Det gør mættet fedt ikke. Antallet af dobbeltbindinger afgør om fedtstoffet er flydende eller fast.

Jo flere dobbeltbindinger, desto lavere smeltepunkt. Derfor er mættet fedt også fast ved stuetemperatur, hvorimod umættet fedt er flydende ved stuetemperatur.

Kilde: Den Store Danske

Forskerholdet fra Uppsala Universitet og Stockholm Universitet fik 39 raske, normalvægtige kvinder og mænd til at indtage 750 kalorier ekstra per dag i 7 uger. De ekstra kalorier kom i form af muffins, tilsat enten

  1. palmeolie, der er rig på mættet fedt, eller
  2. solsikkeolie, der er rig på det flerumættede fedtstof omega-6.

Undersøgelsen var et såkaldt dobbeltblindet, randomiseret studie, hvor deltagerne blev delt op i to grupper og fik tildelt den ene eller anden type muffin tilfældigt. Hverken forskere eller forsøgsdeltagere vidste, hvilken type muffins grupperne havde fået, før undersøgelsen var slut. 

Selvom begge grupper af deltagere tog lige meget på i vægt efter de syv uger, så viste en MRi-scanning og en gentest af deltagerne, at:

Gruppen, der spiste muffins med meget mættet fedt,

  • øgede deres fedt i leveren og i bughulen dobbelt så meget som omega-6-gruppen.

Samtidig viste genundersøgelsen, at mættet fedt-gruppen havde et ændret genudtryk, der afslørede, at deres kroppe var

  • mere tilbøjelige til at lagre fedt omkring tarmene og havde
  • dårligere insulinrespons, end før de startede på undersøgelsen.

Omega-6-gruppen fik til gengæld 

  • tre gange mere muskelmasse i løbet af de syv uger, end mættet fedt-gruppen.

Samtidig ændrede omega-6-gruppen genudtryk, så de

  • lagrede fedt i mindre grad og
  • blev bedre til at forbrænde sukkerstoffer, end før undersøgelsen gik i gang.

Typen af fedtlagring er afgørende

»Fedtlagring i lever og omkring tarmene, og den dårligere insulinrespons, som man ser hos mættet fedt-gruppen, er forbundet med en øget risiko for udvikling af en række livsstilssygdomme, såsom type 2-diabetes,« konstaterer Jørn Dyerberg.

Fakta

Monoumættet fedt findes i for eksempel olivenolie, nødder og avocado. Flerumættet fedt findes i for eksempel solsikkeolie, majsolie og fed fisk.
Mættet fedt findes generelt i produkter fra firebenede dyr. Men det findes også i kokosoile og palmeolie.

Umættet og mættet fedt kommer i form af enten kortkædede, mellemkædede eller langkædede fedtsyrer.

Indenfor hver kategori findes der flere slags fedtstof, og noget forskning peger på, at de sundhedsmæssige kvaliteter varierer fra kategori til kategori.

Kilde: Den Store Danske

»Til gengæld forebygger øget muskelmasse, som man ser hos omega-6-gruppen, type 2-diabetes. Denne undersøgelse tyder derfor på, at det er fordelagtigt, at bytte mættet fedt ud med omega-6 fedt fra solsikkeolie. I hvert fald, når man kigger risiko for at udvikle type 2-diabetes, men så kan man også kigge på øget risiko for hjertekarsygdomme, og der vil billedet måske se anderledes ud.«

For et halvt år siden var Jørn Dyerberg selv medforfatter på en artikel, hvor han sammen med to andre forskere, professor og institutleder Arne Astrup fra Institut for Idræt og Ernæring, og ledende overlæge Steen Stender på Klinisk Biokemisk Afdeling på Gentofte Hospital, konkluderer, at den nyeste forskning peger på, at hvis man udskifter mættet fedt med omega-6 fedtsyrer, så øger det faktisk risikoen for hjertekarsygdomme.

Her konkluderer de altså, at omega-6 er mere usundt end mættet fedt, hvis man kigger på hjertekarsygdomme alene.

Forskningen er uklar

»Man kan sige, at forskningen på dette felt er meget mudret lige nu. Det er meget svært at sige, om det er fordelagtigt at skifte mættet fedt ud med omega-6, set fra et overordnet sundhedsperspektiv,« siger Jørn Dyerberg.

På den ene side viser nogen forskning, at omega-6 er forbundet med større risiko for hjertekarsygdomme, end mættet fedt. Men på den anden side, så viser denne nye undersøgelse, at mættet fedt øger risikoen for type 2-diabetes, sammenlignet med omega-6.

»Det er altså svært at konkludere noget endeligt endnu, hvad der så er sundest af de to fedttyper,« mener Jørn Dyerberg.

Samtidig kigger man i en undersøgelse, som den svenske her, også på olier og ikke de isolerede fedtstoffer. Det bidrager til, at man ikke kan konkludere noget endeligt, mener Marianne Uhre Jakobsen.

»Det er vigtigt at understrege, at undersøgelsen her kigger på overspisning af palmeolie i forhold til solsikkeolie – ikke på mættet fedt og flerumættet fedt alene. Så selvom der er et højt indhold af henholdsvis mættet fedt og flerumættet fedt i de to olietyper, så kan man ikke udelukke, at effekterne skyldes andre kostkomponenter i olien,« siger Marianne Uhre Jakobsen.  

Man kan sige, at forskningen på dette felt er meget mudret lige nu. Det er meget svært at sige, om det er fordelagtigt at skifte mættet fedt ud med omega-6, set fra et overordnet sundhedsperspektiv.

Professor Emeritus Jørn Dyerberg

»Det er selvfølgelig et godt bud, at det skyldes disse fedtstoffer, men der skal mere forskning til, før man kan drage stærke konklusioner.«

Kilden til fedtstof er vigtig

Man skal altså passe på ikke at konkludere for vidt på baggrund af denne ene undersøgelse, mener både Jørn Dyerberg og Marianne Uhre Jakobsen.

»Det svenske forskerhold har i denne undersøgelse kun holdt effekterne af én type mættet fedt op mod effekterne af én type flerumættet fedt. Og der eksisterer mange typer mættet fedt og umættet fedt, alt afhængig af den mad man spiser,« siger Jørn Dyerberg.

Tidligere forskning har peget på, at de forskellige typer mættet og umættet fedt, man får fra forskellige kilder af mad, har forskellige sundhedsmæssige egenskaber. Det er altså svært at sige ud fra denne undersøgelse, om det har disse negative konsekvenser, hvis man for eksempel spiser mættet fedt fra kød i stedet for palmeolie.

»Folk spiser jo fødevarer, ikke fedtsyrer. Derfor har vi brug for forskning af forskellige spisevaner og indtag af bestemte fødevarer i forhold til forekomsten af diverse livsstilssygdomme,« siger Marianne Uhre Jakobsen.

Diskussionen er ikke ovre

Diskussionen om de skadelige virkninger ved et højt indtag af mættet fedt er altså ikke endeligt ovre med denne undersøgelse, selvom den, ifølge Jørn Dyerberg, er eksemplarisk lavet.

»Forskerne bag undersøgelsen har gjort noget, der er meget svært inden for ernæringsvidenskab, nemlig at sikre sig, at effekterne, som de måler på, kommer fra det deltagerne får tilføjet til kosten, og ikke fra noget de har taget væk, som når man udskifter et fødeemne med et andet. Her har man lagt den undersøgte kostkomponent oveni den almindelige kost, og har således ikke fjernet noget fra kosten,« siger Jørn Dyerberg.

»Men hvis man skal sige én ting, så ville det have været interessant at se undersøgelsen udført på ældre, overvægtige mennesker, der rent faktisk ligger i risikozonen for at udvikle type 2-diabetes. Det må fremtidige studier vise, men jeg må samtidig sige, at jeg forventer, at resultatet nok vil være nogenlunde det samme.«
 

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab, klima og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.