Lovende behandling: Autoimmun sygdom slået ned hos fem mennesker
immunterapi t-celle autoimmun sygdom gennembrud medicin behandling lupus

Immunterapi går ud på at hjælpe kroppens immunforsvar til selv at bekæmpe eksempelvis kræft. Et nyt studie tyder på, at behandlingsformen imidlertid også kan hjælpe patienter med autoimmune sygdomme. (Foto: Иоанна Чернова - CC BY 4.0)

16 september 2022

Fem unge mennesker, der alle lider af den alvorlige autoimmune sygdom Lupus, har øjensynligt fået deres julegave tidligt.

En tilsyneladende banebrydende behandling har nemlig ved hjælp af genetisk modificerede immun-celler sendt alle fem testpersoners sygdom i remission. Det vil sige, at deres symptomer enten er blevet reduceret eller helt forsvundet.

Autoimmun sygdom

En autoimmun sygdom er en sygdom, hvor immunforsvaret går til angreb på raskt væv.

Sklerose, lupus, for højt og for lavt stofskifte, psoriasis samt Crohns sygdom er alle autoimmune.

Man anslår, at op mod 400.000 danskere lider af en autoimmun sygdom.

Kilde: Aarhus Universitetshospital, Samvirke

Det skriver The Guardian.

Behandlingsformen er en immunterapi med CAR-positive, levende T-celler, også kendt som CAR T-celleterapi. Her tager lægerne bestemte immunceller, såkaldte T-celler, som de aktiverer og genmanipulerer, før de igen sprøjtes ind i patientens blodbane.

Tricket er, at T-cellerne på laboratoriet bliver programmeret til at angribe et nyt mål.

Metoden bliver allerede brugt i kræftbehandling, men blev altså forsøgt på fem Lupus-patienter, hvis sygdom ellers havde vist sig at være resistent over for behandling.

Forskerne modificerede de fem testpersoners T-celler til at angribe B-cellerne, der hos Lupus-patienter producerer de antistoffer, der er hovedansvarlige for angrebet på raskt væv.

Ifølge det nye studie var resultaterne bemærkelsesværdige: De krigeriske B-celler blev nærmest udryddet, hvilket resulterede i en markant forbedring i forsøgspersonernes helbred.

Efter fire måneder kunne forskerne se, at deltagernes population af B-celler var vokset til normal volumen, men at den nye bestand modsat sin forgænger ikke længere producerede ødelæggende antistoffer. Resultatet af, hvad forskerne mener kan være en slags »reboot« af immunforsvaret.

Og det er ikke kun forskerne selv, der er begejstrede. Professor i immunologi ved Cambridge University, Rahul Roychoudhuri, kalder studiet »fremragende«.

»Jeg er meget begejstret over, at der er udsigt til at denne form for immunterapi kan benyttes i andre sammenhænge end kræft,« fortæller professoren, der ikke selv har været involveret i studiet, til The Guardian.

Selvom forsøgspersonerne alle led af lige præcis Lupus, giver resultaterne forskerne forhåbninger om, at behandlingsformen også kan bruges mod andre autoimmune sygdomme, hvor det er B-cellerne, der giver problemer. Det er blandt andet leddegigt, myositis og sklerodermi, også kendt som systemisk sklerose.

Studiet er blevet publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nature Medicine.