Insekter indeholder næsten lige så mange antioxidanter som juice ifølge nyt studie

Spiselige insekter figurerer sjældent på danske restauranters menuer. Men det burde de måske gøre, i hvert fald hvis man ser på deres indhold af antioxidanter. (Foto: Shutterstock)

24 juli 2019

Det er endnu ikke helt almindeligt på vores del af kloden, men på verdensplan spiser mindst to milliarder mennesker insekter regelmæssigt. Og det giver måske meget god mening.

Forskere fra Teramo Universitet i Italien har undersøgt en række spiselige insekter og andre hvirvelløse dyr for deres indhold af antioxidanter.

Det skriver Phys.org.

Hvad er antioxidanter?
  • Antioxidant er et stof, som bekæmper de molekyler i kroppen, der oxiderer og skader andre stoffer.
  • Antioxidanter kan være vitaminer eller mineraler, vi spiser, men de indgår også i enzymsystemer i vores krop.
  • Antioxidanter kan forebygge, at organer i kroppen bliver oxiderede og nedbrudte, og de har været i fokus som stoffer, der kan forebygge kræft.

Kilde: Netdoktor.dk

Forsøget blev udført ved at opløse de dele af dyrene, som kan spises, i vand, for derefter at måle antioxidant-niveauet i vandet.

De opløste græshopper, silkeorme og fårekyllinger havde et antioxidant-indhold, der var fem gange højere end appelsinjuice - som er kendt for at have et højt indhold af stoffet.

Ved det samme forsøg viste det sig dog, at kæmpecikader, kæmpe-vandinsekter, sorte fugleedderkopper og sorte skorpioner havde et næsten ubetydeligt lavt niveau af antioxidanter.

»Der er en klar tendens til, at planteædere har en markant højere antioxidant-kapacitet,« forklarer Mauro Serafini, der er hovedforsker bag studiet, til Phys.org.

Det er dog værd at bemærke, at insekt-massen med det høje indhold af antioxidant, som forskerne har fremstillet, er en form for støv, der ville være svært at indtage for mennesker. Men opblandes dette støv med 88 procent vand, har det stadig et relativt højt niveau af antioxidanter, som svarer til cirka 75 procent af, hvad appelsinjuice indeholder.

Forskerne bag studiet håber på, at deres forskning kan gøre insekter til en mere accepteret del af menneskers daglige kost. Insekter tærer nemlig i lavere grad på Jordens ressourcer, end kød og andre animalske produkter gør.

Insekter forurener mindre og udleder færre drivhusgasser, som Videnskab.dk før har beskrevet.

Og ifølge Mauro Serafini spiller de helbredsmæssige konsekvenser en afgørende rolle, hvis der skal skabes incitament blandt folk til at spise insekter.

»Spiselige insekter indeholder masser af proteiner, fedtsyrer, mineraler, vitaminer og fibre. Men indtil nu, har ingen målt deres antioxidant-niveau,« siger hun til Phys.org.

Studiet er udgivet i  tidsskriftet Frontiers in Nutrition.

jsj