Nyt Studie: Hvilken træningsintensitet skal der til for at rykke ved konditallet?
Træning motion intensitet bedst kondition

Resultaterne, der er korrigeret for en lang række parametre, såsom alder, køn og overvægt, viser, at moderat til intens træning er, hvad der skal til for at optimere din kondition. (Foto: Gabin Vallet på Unsplash)

Resultaterne, der er korrigeret for en lang række parametre, såsom alder, køn og overvægt, viser, at moderat til intens træning er, hvad der skal til for at optimere din kondition. (Foto: Gabin Vallet på Unsplash)

Kilde: 
06 september 2021

Nyheden er ikke, at sport er godt for dig. Det ved de fleste efterhånden. Men hvor meget behøver du egentlig at presse dig selv for at skubbe konditallet i den rigtige retning?

Et stort studie med 2.070 medvirkende har kigget på forholdet mellem regelmæssig træning og træningsintensitet. Og resultaterne, der er korrigeret for en lang række parametre, såsom alder, køn og overvægt, viser, at moderat til intens træning er, hvad der skal til for at optimere din kondition. 

Det skriver ScienceAlert.

Forskningsresultaterne pegede på, at ét minut med moderat til intens træning i gennemsnit svarede til tre minutters gang. Derudover kan ét minuts moderat til intens træning gøre op med omkring 14 minutter, hvor man bare sidder ned.

I den forbindelse skal det nævnes, at  ScienceAlert sidste år skrev om, at 30-40 minutter moderat til intens træning om dagen, kan gøre op med 10 timers stillesiddende arbejde.

Intensitet er et relativt begreb, så Sundhedsstyrelsen har lavet denne tabel som en rettesnor. (kilde: Sundhedsstyrelsen)

LÆS OGSÅ: Hvor hurtigt bliver min kondition dårligere?

Forskerne har gjort brug af data fra kardiopulmonære motionstests (CPET), der måler en persons lungers evne til at arbejde sammen med hjertet og blodomløbet.

Desuden brugte forskerne data fra eksempelvis fitnessure, som de 2.070 medvirkende havde på. Tilsammen fungerer målinger af de to systemer som en 'kondi-test'. 

Mere præcist måler CPET-testen kroppens iltoptag, VO2. Altså, hvor meget ilt kroppen er i stand til at bruge under fysisk aktivitet. Jo mere ilt man kan optage, jo bedre form er man i.

Baseret på CPET-målinger konkluderede forskerne, at moderat til intens træning er dit bedste værktøj til at opnå en højere VO2.

Dette gælder al aktivitet, som får hjertet til at slå hurtigere, og lungerne til at accelerere vejrtrækningen.

Det vil sige, at selv en gåtur i et rask tempo vil gavne konditallet.

LÆS OGSÅ: Skal du virkelig gå 10.000 skridt om dagen?

Studiet har været i gang i otte år, så  forskerholdet har kunne måle på de medvirkendes tal over en lang periode. Og det har givet et særligt indblik i langtidseffekterne af regelmæssig motion.

Det er ikke første gang, man har lavet studier i moderat til intensiv træning. Men det er første gang, at der er lavet studier med så mange deltagere på samme tid, hvor man undersøger både fysisk aktivitet og kondition. 

Så måske du i fremtiden finder på at sætte farten lidt op, når du går og handler, skal til toget eller bare går rundt derhjemme. 

Studiet er publiceret i European Heart Journal.

LÆS OGSÅ: Hvad er den bedste konditionstræning?

LÆS OGSÅ: Over 10 timers træning om ugen kan give dig et hjerte med superkræfter

LÆS OGSÅ: Nyt studie: Træning af den ene arm styrker også den anden - selv hvis den ikke træner

fth

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.