Nyt studie: Anoreksi er ikke kun et psykiatrisk problem - stofskifte har også betydning
Sund mad diæter individualitet fællesskab madglæde spiseforstyrrelse

Selvpålagte regler kan føre til spiseforstyrrelser og forhindre deltagelse i fællesmåltider, hvis de kommer på tværs af diæterne. (Foto: Shutterstock)

16 juli 2019

Anoreksi kan ikke udelukkende knyttes til at være et psykiatrisk problem, men er ligeledes drevet af metaboliske problemer - højt stofskifte - og genitik.

Det er konklusionen i et nyt studie udgivet i tidsskriftet Nature, hvor forskere sammenlignede DNA fra omtrent 17.000 mennesker med anoreksi med mere end 55.000 raske kontrolpersoner, skriver The Guardian.

Studiet fandt otte gener, der som forventet linker anoreksi til angst, depression og tvangslidelser.

Derudover fandt forskerne ligeledes et DNA, der knytter sig til metabolisme, fedtforbrændning og en modstand mod type 2 diabetes og knyttede sig derfor til fysisk aktivitet.

»Det her betyder, at vi ikke længere skal behandle anoreksi, og måske også spiseforstyrrelser, udelukkende psykiatrisk og psykologisk,« fortæller Gerome Breen, docent i neuropsykiatri ved King’s College London og medansvarlig på studiet sammen med amerikanske forskere fra University of North Carolina at Chapel Hill.