Nyt jobopslag fra NASA: Hjælp med at beskytte Jorden mod trusler fra rummet
02 august 2017

Hvis du har drømt om at beskytte Jorden mod trusler fra det ydre rum, så har du nu muligheden for at få jobbet, der overgår din fantasi.

Det kan lyde som plottet for en klassisk science fiction-film, men den er god nok.

NASA søger lige nu en ‘Planatary Protection Officer’, eller på dansk ‘planetens rumbeskyttelsesofficer’, der skal arbejde med at beskytte Jorden. Det skriver BusinessInsider.com.

En ‘Planatary Protection Officer’ skal hjælpe med at forhindre, at 'aliens', dvs. fremmede mikrober, spreder sig til Jorden. De skal også sørge for, at mennesker ikke forurener planeter, måner og andre objekter i rummet.

Hvis du bliver den heldige indehaver af titlen ‘Planetary Protection Officer’, kan du se frem til en årlig hyre på hele 187.000 dollars, hvilket svarer til 1.177.371 kroner.

Der findes kun én lignende fuldtidsstilling i verden. Ud over NASA har den Den Europæiske Rumstation et job med samme funktion, skriver BusinessInsider.com.

Fristen for ansøgninger er 14. august 2017. Men før du ansøger, er det værd at bemærke, at stillingen kræver mindst et års erfaring som øverste civilsamfundsansat, en avanceret grad i fysik, teknik eller matematik, og ligeledes skal du besidde avanceret viden om planetarisk beskyttelse.

Derudover får du brug for veludviklede diplomatiske færdigheder, da rumforskning er dyrt, og omkostninger ofte deles af flere nationer. Jobbet kræver derfor, at du evner at have godt styr på international koordinering og forhandling.

viw