Nye vira vrimler frem
Kilde:
25 november 2016

1.445.

Så mange nye vira har et internationalt forskerhold opdaget i et nyt studie, der netop er udgivet i tidsskriftet Journal.

Det skriver bbc.com.

Forskerne søgte efter sygdomme i over 220 hvirvelløse dyr, herunder insekter, orme, snegle og edderkopper. Og ikke blot kunne de føje en stor bunke nye vira til dem, vi allerede kendte - mange af de nyopdagede vira lader tilmed til at have eksisteret i milliarder af år.

LÆS OGSÅ: Farvel ebola, hej zika: Disse vira truer verden

Forskerholdet undersøgte de hvirvelløse dyr ved hjælp af såkaldt next-generation sequencing, der gør det muligt hurtigt at kortlægge RNA'et, som er mange viras svar på DNA.

»Det er et ekstraordinært studie, der giver os den største opdagelse af nye vira til dato. Det vil omskrive vores forståelse af virusverdenen og er et godt eksempel på, hvad der sker, når man kombinerer en modig tilgang med den rette teknologi og det rigtige sæt øjne,« siger professor Elodie Ghedin fra New York University, der ikke var involveret i studiet, til BBC.

Forskerne bag studiet forventer ikke, at de mange nyopdagede vira udgør en trussel mod mennesker.