Dansk opdagelse: Sådan påvirker cannabis formentlig testiklerne
Vi bør ikke legalisere hash, før vi ved mere, mener forsker.
cannabis hash marihuana endocannabinoide system testikler

Det er endnu uvist, om det nye fund kan forklare, hvorfor cannabisrygende mænd i studier har vist sig at have forringet sædkvalitet. (Foto: Shutterstock)

Hvor meget kan jeg umiddelbart stole på denne forskning?
Hvor meget kan jeg umiddelbart stole på denne forskning?
Peer reviewed

• Forskerens erfaring

Forskning bliver udgivet, ofte i tidsskrifter, som bliver rangordnet. Kun ganske få tidsskrifter opnår 3 BFI-point. Nogle af de mest anerkendte er Science, Nature og New England Journal of Medicine.

En BFI-score på 2 er også høj. En række gode tidsskrifter gemmer sig i denne kategori.

En BFI-score på 1 er normal. Forskningen har været igennem peer review og er troværdig.

Solid sundhedsvidenskabelig forskning er altid peer reviewed. Det betyder, at uvildige forskere har læst og sagt god for indholdet. Uden peer review indgår tidsskriftet ikke i rangordenen, og konklusionerne er i bedste fald usikre

Det har stor betydning for konklusionerne, hvilken metode forskerne har benyttet.

Nogle undersøger ting på mus eller måske blot på enkelte personer, mens andre kigger på data fra hele befolkninger eller de sammenligner måske data fra en hel masse forskellige undersøgelser.

Selvom alle typer forskning kan være lige godt udført, så er vægten af resultaterne større, jo længere oppe i dette evidenshieraki, forskningen ligger.

Jo længere oppe i hierakiet – desto mere kan vi basere behandlinger, politik og livsstilsvalg på forskningen.

H-index er et mål for, hvor meget en forsker fylder i det videnskabelige landskab.

H-index er antallet af gange, forskeren har udgivet videnskab i f.eks. et tidsskrift, parret med antal gange hvert stykke videnskab er blevet refereret af andre forskere.

Kun de mest refererede – citerede – stykker videnskab tæller med for hver forsker. Jo mere forskning, du har udgivet, des større vil chancen være for at have et højt h-index.

Urutinerede forskere med lavt h-index kan dog sagtens lave solid forskning. Derfor vægtes h-indexet mindre end de øvrige parametre i Evidensbarometeret.

Forskerne kan endnu ikke fastslå, hvad fundet betyder for helbredet.

Bemærk desuden, at dette er det første og dermed hidtil eneste studie, hvor forskere har fundet et såkaldt endocannabinoidt system i testiklerne.

Forskerne understreger selv, at man skal passe på med at konkludere noget ud fra et enkelt studie.

Læs mere om, hvorfor det er vigtigt at basere sine beslutninger på mere end et enkelt studie i artiklen 'Tjek altid, hvad den øvrige forskning viser'.

Man kan i nogen grad stole på konklusionerne i dette studie

Danske forskere har fundet et såkaldt endocannabinoidt system i testiklerne.

Mere præcist betyder det, at mænds testikler indeholder nogle biologiske systemer, som formentlig kan blive påvirket af cannabis.

Systemet afhænger fra naturens side ikke af at blive påvirket af at ryge joints eller indtage alternativ medicin med cannabinoider i.

Kroppen producerer selv de molekyler, som påvirker systemet, men alligevel kan udefrakommende cannabinoider formentlig også påvirke kroppens funktioner, herunder altså produktionen af sædceller.

Fundet af et cannabinoidt system i testiklerne peger mod en mulig forklaring på, hvorfor det at ryge marihuana er forbundet med øget risiko for lav sædkvalitet.

Professor Niels Skakkebæk, der er en af de danske hovedkræfter bag fundet, mener derfor også, at vi skal slå bremsen i i forhold til at legalisere hash, indtil vi bedre kender bivirkninger, herunder risiko for dårlig sædkvalitet ved rygning af marihuana.

»Man skal være forsigtig med at konkludere for meget på betydningen af et fund i ét enkelt studie, men det er tankevækkende, at det her system er så specifikt og udbredt i den menneskelige testikel.«

»Man må forvente, at systemets tilstedeværelse i testiklerne gør, at det at ryge marihuana har en effekt på sædkvaliteten, hvilket også flugter med, at vi i et tidligere studie faktisk har vist, at mænd, der røg marihuana, havde lavere sædtal,« siger Niels Skakkebæk, der er professor ved Københavns Universitets Institut for Klinisk Medicin og Rigshospitalets Afdeling for Vækst og Reproduktioner, da Videnskab.dk fanger ham på telefonen.

Det nye studie er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift Scientific Reports.

Hvad er cannabinoider?

Cannabinoider er stoffer, som findes blandt andet i store mængder i cannabis. Cannabis indeholder 480 forskellige biokemiske molekyler, og ud af dem er 66 cannabinoider.

De mest kendte cannabinoider er THC, der er den psykoaktive ingrediens i cannabis, mens cannabidiol (CBD) er den komponent, som er koblet til mange af de gavnlige effekter på blandt andet smerter.

Cannabinoiderne fungerer ved at interagere med forskellige receptorer på overfladen af celler. Hos mennesker er de to vigtigste receptorer CB1 og CB2.

I 1992 opdagede forskere et aktivt stof, andanamid, i hjernen hos mennesker. Andanamid var den første komponent i det, som i dags kaldes for det endocannabinoide system i mennesker.

Forskere finder det cannabinoide system i forskellige organer

Forskere har siden 1992 vidst, at der i mennesker findes et cannabinoidt system, som helt naturligt er en del af cellers kommunikation med hinanden.

Dette (endo)-cannabinoide system (endo betyder inden i kroppen) benytter sig af forskellige receptorer, enzymer og proteiner, der regulerer cellefunktion.

Blandt andet identificerede forskere tidligt det cannabinoide system i hjernen, hvor påvirkning af systemet med cannabinoider, eksempelvis ved at ryge hash, blandt andet kan reducere smerter og påvirke sultfølelse, humør og hukommelse.

Siden århundredeskiftet har forskere imidlertid også identificeret det endocannabinoide system i andre organer samt i sædceller ifølge et studie bragt i tidsskriftet Science i 2016 (læs mere i boksen under artiklen).

»Netop studiet fra Science var medvirkende til, at vi ville undersøge, om det endocannabinoide system også spiller en rolle i sædcelledannelsen og ikke kun for de svømmende sædceller,« forklarer Niels Skakkebæk.