Ny opdagelse piller ved fundamental forståelse af smerte
Forskere har fundet et gen, der er afgørende for vores evne til at føle smerte og temperaturer, viser ny dansk-international forskning. Resultatet åbner samtidig op for en ny behandling af kroniske smertelidelser, vurderer forskere.

Genet PRDM12 og dets medfølgende protein er afgørende for vores evne til at føle smerte, viser ny forskning. (Foto: Shutterstock)

Mange hundredetusindvis af danskere oplever dagligt stærke smerter. Det ødelægger deres livskvalitet og sætter en stopper for hverdagens gøremål, da flere af lidelserne, som kronisk hovedpine, ikke kan stoppes med almindelig smertestillende medicin.

Nu viser en ny undersøgelse udgivet i tidsskriftet Nature Genetics, at genet PRDM12 er afgørende for udviklingen af velfungerende nerveforbindelser og følelsen af smerte.

Hvis man har mutationer i begge kopier af genet, kan det blandt andet føre til den sjældne lidelse ’Congenital Insensitivity to Pain’, hvor man ikke kan mærke smerte og temperaturer (se faktaboks).

Resultatet har betydning for vores fundamentale forståelse af smerte og åbner op for en ny behandling af kroniske smertelidelser, konkluderer forskerne bag den nye undersøgelse.

»Med opdagelsen har vi fået et nyt angrebspunkt, der kan bruges i behandlingen af de mange smertepatienter verden over. Smertelidelser er et  stort område for sundhedsvæsenet og medicinalindustrien, og vores nye viden har stort potentiale for udviklingen af nye lægemidler,« siger en af forskerne bag den nye undersøgelse, Jens Michael Hertz. Han er professor på Syddansk Universitet og overlæge med speciale i klinisk genetik.

Omkring 800.000 danskere kæmper dagligt med smerter. Det kan være over alt i kroppen, men især som hovedpine. Det kan også være i amputerede lemmer, såkaldte fantomsmerter.

De eksisterende behandlingsformer er ofte utilstrækkelige til at behandle hovedpine, ledsmerter og kroniske smerter generelt. På den baggrund vurderer Troels Staehelin Jensen, der selv er smerterforsker, men ikke har været med til at lave undersøgelsen, at resultatet er spændende nyt.

»De nuværende behandlingsprincipper bag kroniske smertelidelser blokerer smertereceptorer, men er meget upræcise og har talrige bivirkninger. Undersøgelsen åbner op for en ny type behandling, der muligvis vil kunne sænke folks smertefølsomhed på en anden og mere effektiv måde,« siger Troels Staehelin Jensen, professor ved Dansk Smerteforskningscenter på Aarhus Universitet. Han forsker i, hvad der kan udløse kroniske smerter.

Sæt en stopper for smerteproteinet

Det store internationale hold af forskere fra hele verden med deltagelse fra Syddansk Universitet og Aarhus Universitet undersøgte vævsprøver fra 11 personer med lidelsen Congenital Insensitivity to Pain. Derudover fremavlede forskerne mus med mutationer i genet PRDM12 og undersøgte, hvordan nerveforbindelserne udviklede sig. Til sidst blokerede forskerne det protein, der skabes af genet PRDM12, hos frøer, og studerede så udviklingen af frøernes sansenerveceller.

Resultatet viste, at:

• Lidelsen Congenital Insensitivity to Pain kan forårsages af mutation i PRDM12-genet, og foreløbig kendes 10 forskellige mutationer, der kan medføre sygdommen.
  • Genet PRDM12 og det protein genet koder for, er afgørende for, om vi udvikler nerveforbindelser, der giver os evnen til at føle smerte.

Proteinet PRDM12, der skabes af genet med samme navn, har altså afgørende betydning for dannelsen af vores nerveforbindelser og evne til at føle smerte. Den viden kan muligvis komme folk med kroniske smertelidelser til gavn, vurderer Troels Staehelin Jensen.

Congenital Insensitivity to Pain er en lidelse, hvor personen ikke kan føle smerte eller mærke temperaturer.

Personer med lidelsen får ofte alvorlige sår med infektion, hvis de for eksempel bider sig selv i tungen, læberne eller i kinden, da de ikke kan mærke det.

Hvis de får sår på fødderne, mærker de det ikke, og sårene får derfor ikke ro til at hele. Lidelsen påvirker også følesansen i hornhinden og dermed blinkerefleksen, så de ikke blinker, hvis de får noget i øjet. Det kan føre til alvorlige skader i øjnene og nedsat syn.

Kilde: Professor Jens Michael Hertz

»Der er spændende perspektiver i undersøgelsen her. Man mistænker, at folk med kroniske smertelidelser har overaktive smertereceptorer. De eksisterende behandlinger for smerter blokerer signalstoffer i  smertesystemet, men har normalt også mange bivirkninger.  Så hvis man med nye lægemidler kan gå ind og regulere aktiviteten eller dannelsen af nye smertereceptorer i kroppen, ved at regulere proteinet PRDM12, vil man også kunne hjælpe folk til at føle mindre smerte og med færre bivirkninger,« siger Troels Staehelin Jensen fra Dansk Smerteforskningscenter på Aarhus Universitet.