Ny opdagelse kan forklare, hvordan tarmbakterierne påvirker helbredet
Forskerne brugte nye teknikker til at lede efter hidtil ukendte bakterieproducerede stoffer - og de fandt svimlende mængder.
Tarmbakterier protein tarmflora mikroorganismer signalstoffer behandlingsmetoder lipopolysakkarider genom proteinstrenge mikrober DNA

Milliarder af mikroorganismerlever i tarmene og andre steder i kroppen. Påvirker de os ved at afsondre små proteiner? (Illustration: Shutterstock)

Mange af os er så småt begyndt at vænne os til tanken: Vores kroppe indeholder faktisk flere bakterieceller end egne celler.

De seneste års forskning indikerer, at disse bakterier og andre mikroorganismer spiller en vigtig rolle for vores sundhed.

Flere studier har for eksempel vist, at personer med kroniske sygdomme ofte har en anderledes sammensætning af tarmbakterier end raske personer.

I andre studier har forskerne gjort mus syge ved at transplantere tarmflora fra syge mennesker.

Alligevel forstår vi kun lidt af, hvordan det hænger sammen.

»Sort boks«

Hvilke mekanismer er det, som gør bakterierne i stand til at påvirke den vært, de bor indeni?

»Det er en stor, sort boks,« svarer lektor Marius Trøseid ved Universitetet i Oslo.

En mulighed er, at mikroorganismerne producerer signalstoffer eller giftstoffer, som trænger ind i kroppen. Tidligere forskning indikerer for eksempel, at bakterieproducerede stoffer - såkaldte lipopolysakkarider LPS – kan være koblet til fedme.

Men det er forskerne ikke engang i nærheden af at have en god forståelse af.

»Der har været fokus på visse bakterieproducerede stoffer i studier med dyr, men det har ikke været så let at påvise det samme hos mennesker,« siger Marius Trøseid.

Nu præsenterer en amerikansk forskergruppe imidlertid resultater, som måske vil revolutionere forskningsfeltet.

Det nye studie viser, at mikroberne producerer store mængder af en hidtil ukendt gruppe proteiner. En signifikant del af disse stoffer kan muligvis have effekt på kroppen.

»Det er et meget spændende studie,« siger Marius Trøseid, som i samme åndedrag minder om, at resultaterne skal bekræftes af andre studier.

LÆS OGSÅ: Tarmbakterier er nøglen til et godt helbred

Enormt antal gener

Studiet, der udført af Hila Sberro fra Stanford University og hendes kolleger, tager udgangspunkt i gener.

Nærmere bestemt de enorme mængder gener, som findes i vores bakterier, for hvor vores genom blot tæller tusindvis af gener, er der flere millioner i bakteriefloraens samlede genom.

En del af generne er opskrifter på, hvordan de forskellige mikroorganismer skal se ud og fungere, men der er store dele af DNA'et, som vi ikke aner, hvad betyder.

En del forskere går ud fra, at disse dele består af små gener, som ikke er i brug, og fordi de i tillæg er notorisk vanskelige at granske, har forskningen simpelthen valgt at ignorere dem. Indtil nu.

For nylig har ny teknologi nemlig gjort det muligt at kortlægge de små gener, og det har Hila Sberro og kolleger benyttet sig af.

Tarmbakterier har mange funktioner og er en vigtig del af kroppen. Se med her, hvor Janne Marie Moll fra DTU Bioengineering fortæller 5 ting, du skal vide om tarmens mikrobiom. (Video: Kristian Højgaard Nielsen/Forskerzonen)

Tusindvis af ukendte proteiner

Forskerne undersøgte bakteriefloraen fra forskellige dele af kroppen på knap 1.800 personer for at lede efter små gener, som dukkede op i mange prøver.

Når den samme sekvens findes hos mange mennesker, tyder det på, at der ikke bare er tale om tilfældigt DNA-affald, men at det faktisk er gener, som har en funktion.

Resultaterne overgik alle forventninger: Der var ikke alene små gener i det hidtil uudforskede genmateriale - der var flere tusind af dem.

Mange af generne er formentlig opskriften på et lille protein, mener forskerne. Proteiner er lange strenge sammensat af forskellige aminosyrer.

Strengene indeholder almindeligvis hundredevis af aminosyrer, men de små gener i bakteriefloraen koder for mindre end 50 proteiner. Hila Sberro har nu beskrevet 4.000 forskellige familier af små proteiner, og de fleste var helt ukendte for forskerne.