Nu kan din smartphone blive en DNA-tricorder
tricorder star trek app iphone dna sekventering analyse

Aspyn Palatnick er personen, som primært har stået for at udvikle den nye teknologi. (Foto: CSHL)

08 december 2020

I science fiction-serien Star Trek bruger de et handy lille apparat kaldet en medicinsk tricorder til at skanne mennesker og diagnosticere deres sygdomme.

Et apparat, som lægeindustrien i årevis har arbejdet på at gøre til virkelighed.

Nu har forskningsinstituttet Cold Spring Harbor Laboratory (CSHL) gjort, at vi er kommet et skridt videre mod tricorder: de har udviklet verdens første håndholdte gensekvensanalysator i form af en iPhone-app, der hedder iGenomics, som kan analysere DNA.

Det fortæller CSHL i en pressemeddelelse.

App'en skal spille sammen med det håndholdte gensekventeringsapparat MinION, som det britiske firma Oxford Nanopore fremstiller, og lignende fremtidige apparater.

Gensekventering er en proces, hvorved den genetiske kode i et stykke DNA aflæses, men selve analysedelen af den proces har hidtil været begrænset til større apparater.

»Selvom sekventeringsmaskinerne bliver mindre og mindre har der ikke været nogen teknologier, som lader dig undersøge DNA’et på mobile enheder. Det meste af DNA-undersøgelsen, alignment og analysering, sker på store servergrupper eller high-end bærbare,« fortæller Aspyn Palatnick, ifølge pressemeddelelsen.

Han er hovedpersonen bag den nye app, som han har arbejdet på i 8 år, siden han som 14-årig var i praktik på sin senere samarbejdspartner Michael Schwartz' laboratorium.

Ifølge studiet, som er lavet om app’en, kan iGenomics hurtigt kortlægge DNA-sekvenserne hos forskellige virusser, såsom influenza eller COVID-19, og eventuelle mutationer, som er vigtige at have in mente, når der laves diagnoser og behandlinger, står der i pressemeddelelsen.

Hovedformålet med app'en er, at forskere og pandemiarbejdere ikke længere skal slæbe rundt på bærbare computere eller andet stort udstyr for at kunne gøre deres arbejde.

»I dag bærer vi alle rundt på professionelle kameraer i vores lommer, så det er ikke svært at forestille sig, at vi om et par år også vil kunne sekventere DNA på vores smartphones,« fortæller Aspyn Palatnick, som også tror, at teknologien vil være brugbar for astronauter.

Studiet blev udgivet i tidsskriftet GigaScience.