Novo Nordisk Fonden uddeler 75 mio. kr. til forskning i bæredygtighed og sundhed

Udvikling af bæredygtige batterier baseret på svampe og en ny metode til at filtrere kemikalier og medicinrester fra spildevand.

Det er omdrejningspunkter i to af de projekter, der netop har modtaget støtte gennem Novo Nordisk Fondens Interdisciplinary Synergy Programme, skriver Fonden i en pressemeddelelse.

Programmet støtter nytænkende tværdisciplinær forskning indenfor bioteknologi og sundhed. I alt har fonden uddelt 75 mio. kr. fordelt på fem projekter.

De to bevillinger inden for bæredygtighed er givet til

• Lektor Jens Laurids Sørensen fra Institut for Kemi og Biovidenskab, Aalborg Universitet.
  • Og professor Claus Hélix-Nielsen fra Institut for Vand og Miljøteknologi, Danmarks Tekniske Universitet.

De tre øvrige bevillinger har fokus på sygdomme og er givet til:

• Professor Peter Balling fra Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet, der vil udvikle nye teknikker til at måle mængden og fordelingen af den afgivne stråling ved en kræftbehandling.
  • Lektor Jesper Nylandsted fra Kræftens Bekæmpelse, der vil skabe en bedre forståelse af kroppens reparationsmekanismer.
  • Og professor Ian Hickson fra Institut for Cellulær og Molekylær Medicin, Københavns Universitet, der vil undersøge defekter i syge kromosomer med sigte på udvikling af nye forebyggende og diagnostiske procedurer til behandling af sygdomme.