Nogle ryttere har bare lettere ved at komme i form
Ikke alle får det samme ud af samme træningsindsats. Nogle kan slide i månedsvis på løbebåndet, uden at det kan ses på konditionen. Det afhænger af, hvor 'trænérbar', man er.
16 etape tour de france

Der er stor forskel på, hvor meget folk forbedrer deres kondition ved træning. Nogle personer er særligt hurtige til at forbedre konditionen, mens det hos andre kræver langt mere. (Foto: Shutterstock)

Bare vær flittig med din træning. Så skal du nok blive rigtig god. Eller hvad? 

Et velkendt fænomen, som alligevel ofte overses, er, at 'trænérbarheden' langt fra er ens mellem personer. Trænérbarhed afspejler, hvor stort et udbytte, der opnås af træningen. Fænomenet blev for eksempel behandlet af Shephard og medarbejdere i et studie i 2004.

Forskerne testede effekten af 20 ugers konditionstræning på blandt andet den maksimale iltoptagelse. Mere end 700 personer deltog. Forbedringen af den maksimale iltoptagelse, som afspejler konditionen, varierede fra 40 procent – til ingen! 

Når forskere for eksempel laver videnskabelige styrketræningsstudier med 20-30 deltagere, ses det faktisk indimellem, at et par stykker – eller endda flere af deltagerne – ikke bliver stærkere. Selv efter 12 ugers systematisk træning. Og det vel at mærke mens den gennemsnitlige forbedring eksempelvis beløber sig til 20 procent, eller mere. 

Nibali er særligt trænérbar

Der kan være mange forskellige årsager til dette. Men én af grundene er simpelthen, at nogle personer har en ringe trænérbarhed, og at deres krop ikke adapterer til træningen på samme måde som hos ’gennemsnittet’. 

Forskerzonen

Denne artikel er en del af Forskerzonen, hvor forskerne selv kommer direkte til orde og skriver om deres forskning.

Forskerzonen er støttet af Lundbeckfonden.

Hvorfor? Det ved vi endnu ikke så meget om.  

Der er formentlig ingen af rytterne i Touren, som har en decideret lav trænérbarhed. Til gengæld er nogle ryttere, jævnfør anekdoter fra det professionelle miljø, kendt for at være særligt trænérbare og dermed kunne forbedre deres præstationsniveau meget, på endog kort tid. 

Et eksempel på en sådan aktiv rytter er italieneren Vincenzo Nibali. Blandt tidligere eliteryttere er et oplagt eksempel at fremhæve den tidligere indehaver af timeverdensrekorden, briten Chris Boardman. 

Boardman blev trænet og testet af Peter Keen, som jeg besøgte da Boardman var på sit bedste niveau.

16. etape - 23. juli - flad

Dagens etape er forholdvis flad og starter og slutter i Nîmes. Den er 177 kilometer lang og vil sikkert byde på massespurt. 

16 etape tour de france

(Illustration: letour.fr)

Følg med i Touren hver dag på Forskerzonen

Forskerzonen er gået i Tour de France-udbrud. Hver dag under Touren, også på hviledage, går vi til angreb på et vigtigt element i Touren.

Det handler eksempelvis om højdetræning, rygsmerter, varmetilpasning, doping, kalorier, champagne, om man skal stå eller sidde, når man cykler - og meget, meget mere. 

Ernst Albin Hansen er lektor og idrætsforsker ved Institut for Medicin og Sundhedsteknologi på Aalborg Universitet og skriver hver dag en kort artikel, hvor han går i kødet på videnskaben bag, hvordan man kommer først i mål.

Det er andet år, Ernst skriver Tour-kalender for Forskerzonen. Sidste år skrev han blandt andet om kondital, aerodynamik, siddesår, restitution, watt-produktion, mental træning m.v. Læs eller genlæs dem her

Alle årets artikler finder du her: 

1. etape: Skyl munden med sukkervand og kør hurtigere

2. etape: Er det en fordel at cykle med skæve kædehjul?

3. etape: Benarbejdet i Touren kan stort set klares med hovedet under armen

4. etape: Hård intervaltræning kan give dårligt humør

5. etape: Hvorfor cykler rytterne egentlig med klikpedaler?

6. etape: Hvornår skal man stå op i pedalerne?

7. etape: Virker højdetræning overhovedet?

8. etape: Cykelryttere træder hurtigere rundt i pedalerne, end de egentlig burde

9. etape: Sådan forsøgte man at forklare Lance Armstrongs effektivitet før doping-afsløringen

10. etape: Jo, doping med EPO er meget effektivt!

Hviledag: Sådan kan rytterne vænne sig til varmen

11. etape: Gentagelse gør mester – jo mere vi gentager rytmisk bevægelse, desto hurtigere gør vi det

12. etape: Puha! Derfor kan varmen være så trættende for rytterne

13. etape: Enkeltstart: Giv den ekstra gas op ad bakke, og slap lidt af, når det går nedad

14. etape: Vi burde træde pedalerne langsommere rundt i højden

15. etape: Mindre ilt i bjergene svækker præstationen

Hviledag: Cykelryttere får også ondt i ryggen

16. etape: Nogle ryttere har bare lettere ved at komme i form

17. etape: Er doping i cykelsporten umuligt at undgå?

18. etape: Uden mad og drikke, duer helten ikke: Touren er en stor kaloriefest, men alligevel taber rytterne sig

19. etape: Cykelcross – effektiv træning for landevejens helte

20. etape: Opfindsom træning virker ikke

21. etape: Flere Tour-ryttere har opdaget det: Cykelcross er benhård, naturlig intervaltræning

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs om Evidensbarometeret, som Videnskab.dk lige har lanceret.