Nobelpris i medicin til påståelige forskere
Opdagelsen af to typer dødbringende virus udløser i dag Nobelprisen i medicin til forskere, der har kæmpet hårdt mod deres videnskabelige modstandere.

Nobelpriskomitéen har i dag tildelt Nobelprisen i medicin til en tysker og to franskmænd for opdagelserne af flere typer virus, der har rigtig mange menneskeliv på samvittigheden.

Harald zur Hausen fra Tyskland belønnes for at have fundet to såkaldte hpv-vira, der fremkalder livmoderhalskræft. Han fremsatte selv den kontroversielle teori om, at livmoderhalskræft skyldtes infektion med hpv-virus, og efter flere års intens jagt og videnskabelige debatter lykkedes det ham i 1983 at pege på hpv 16 og hpv 18 som de skyldige.

Hausens opdagelse har ført til massiv udvikling indenfor bekæmpelse af livmoderhalskræft. Forskerne har blandt andet udviklet en vaccine mod hpv, som fra 1. oktober tilbydes gratis til alle piger mellem 13 og 15 i Danmark.

Françoise Barré-Sinoussi isolerede sammen med Luc Montagnier som de første hiv-virus. (Foto: L. Dolega/ SCANPIX)

Françoise Barré-Sinoussi og Luc Montagnier fra Frankrig får Nobelprisen for en anden banebrydende opdagelse: isoleringen af hiv, det virus som fører til aids.

Samme år som Hausen isolerede hpv-vira 16 og 18 lykkedes det de franske forskere at påvise, at et såkaldt retrovirus trængte ind i menneskekroppen gennem blod og andre kropsvæsker og gik i gang med at nedbryde kroppens naturlige forsvar mod andre virus, bakterier, svampe og parasitter. Det retrovirus, som hele verden nu kender under navnet hiv.

I årene efter opdagelsen i 1983 kæmpede franskmændene med en gruppe amerikanske forskere om, hvem der skulle have æren for at finde viruset. I 1987 anfægtede de stadig hinandens krav på opdagelsen, indtil præsident Mitterand og præsident Reagan bilagde striden ved et møde og Barré-Sinoussi og Montagniers hold løb af med sejren.

Luc Montagnier var franskmændenes frontfigur i kampen mod amerikanerne om æren for opdagelsen. (Foto: L. DKFZ/ SCANPIX)

Læs mere om den historie i videnskab.dk's tema om hiv: En ny skræmmende sygdom dukkede op.