Natteravne har større risiko for depression og angst, viser nyt studie
natteravn tidligt op depression angst sammenhæng biologisk ur

Mennesker, hvis biologiske ur vil have dem til at gå sent i seng og stå sent op, har større risiko for at få det mentalt dårligt. Det kan skyldes, at samfundet er indrettet med arbejde fra 9-17, hvilket passer bedre til morgenmennesker, ifølge forskerne. (Foto: Shutterstock)

12 juni 2021

Der er mange fordele ved at være et morgenmenneske. Blandt andet har man mindre anlæg for depression, angst og ringe mental sundhed.

Det skriver University of Exeter i en pressemeddelelse på baggrund af et meget stort studie, som forskerne fra det prestigefulde universitet har foretaget.

De har sammenstillet data fra 450.000 voksne i en biomedicinsk database med forekomster af 7 forskellige mentalsundheds- og velvære-parametre, inklusive depression og angst.

Forskerne fandt sammenhænge mellem gen-typer, søvnmønstre og mental sundhed.

Dertil undersøgte forskerne også, om søvn-rytmen blev påvirket af ’socialt jetlag’ fra arbejdsugen i weekenden. Det skete hos 85.000 deltagere, hvis søvn- og aktivitetsmønstre blev overvåget via armbåndsmålere.

Det viste sig, at mennesker, der havde en hverdag, som var skæv i forhold til deres naturlige søvnrytme, i højere grad oplevede depression, angst og nedsat mental velvære.

»Vores forskning er også den mest robuste til dato, som viser, at dét at være morgenmenneske beskytter mod depression og forbedrer velvære. Vi tror, det kan forklares med det faktum, at samfundets forventninger betyder, at natteravne har større sandsynlighed for at bryde med deres naturlige biologiske ur, når de er nødt til at vågne tidligt om morgenen for at tage på arbejde,« siger Jessica O’Loughlin. Hun er hovedforsker på studiet, som er udgivet i Molecular Psychiatry.

Forskerne testede hypotesen på en gruppe af natarbejdere. Her forsvandt den positive effekt hos morgenmenneskerne, men resultaterne var ikke entydige, skriver universitetet i pressemeddelelsen.

Forskerne spekulerer i, om corona-nedlukningernes nye og mere fleksible arbejdsbetingelser har haft en positiv effekt, da det er nemmere at tilpasse arbejdsdag og søvnrytme.

[[read-also nid:31064 title:Derfor er skærmlys ikke godt for din søvn]