Mus gjort yngre med menneskeblod
Kilde:
16 november 2016

Forskere har fundet ud af, at hvis man sprøjter ungt menneskeblod ind i ældre kroppe, lader det til at gøre den gamle krop yngre. Det gælder også selvom, der slet ikke er tale om en menneskekrop, skriver Science alert.

Forskere fra medicinalvirksomheden Alkahest i Californien har taget blodprøver fra en gruppe 18-årige forsøgspersoner og sprøjtet dem ind i 12 måneder gamle mus. Det svarer til, at musene ville være omkring 50 år, hvis de var mennesker.

Musene fik indsprøjtninger med blodplasma to gange om ugen i tre uger. Efterfølgende sammenlignede forskerne de mus, der var proppet med teenageblod, med kontrolgrupper af mus på henholdvis 3 og 12 måneder. Sammenligningen viste, at de ældre mus efter blodindsprøjtningerne pludselig opførte sig som unge gnavere igen.

Herudover så det ud til, at musenes hukommelse ligeledes var forbedret.

Forskerne mener, at foryngelsen skyldes forskelle på proteiner i ung og gammel blodplasma. Ung plasma indeholder nemlig nogle proteiner, som forsvinder med alderen og istedet bliver erstattet af ødelæggende molekyler.

»Vi har faktisk for første gang opdaget, at der er hundrede af proteiner, der ændrer sig med alderen,« siger neurolog Karoly Nikolich til CBS ifølge Science alert.

Studiet er blevet præsenteret ved Society for Neurosciences årlige møde, men endnu ikke publiceret eller peer-reviewed. Dog har tidligere studier vist lignende resultater.

Forskerne vil nu finde ud af, om ung blodplasma kan gøre det samme for ældre mennesker og dermed hjælpe i kampen mod Alzheimer's Sygdom.