Motion giver mental gevinst
Regelmæssig træning øger antallet af mitokondrier i hjernecellerne hos mus. Det kan forklare nogle af de mentale gevinster, vi oplever ved at holde kroppen i form, mener forskere.

Forskere har fundet ud af, at træning ikke kun øger antallet af mitokondrier i musklerne, men også i hjernecellerne. (Foto: Colourbox)

I hver eneste celle i kroppen er der små kraftværker, kaldet mitokondrier. Her omdannes næringsstoffer til energi, som cellerne skal bruge for at fungere.

Tidligere forskning har vist, at regelmæssig træning øger antallet af mitokondrier i muskelcellerne. Det er blevet brugt som del af forklaringen på mange af de positive fysiske effekter af træning – såsom øget udholdenhed og styrke.

Samtidig er det kendt, at træning også virker positivt på det mentale, for eksempel ved at gøre os mere modstandsdygtige over for stress og depressioner.

Det er uklart, hvilke mekanismer der er bag disse mentale træningseffekter. Forskere fra University of South Carolina fremsætter nu en mulig forklaring.

Træning som behandling for psykiske lidelser

I et studie af mus har de opdaget, at regelmæssig træning øger antallet mitokondrier i hjernecellerne, skriver forskerne i en pressemeddelelse fra The American Physiological Society.

Forskerne tror, dette er med til at styrke udholdenheden under træning ved at gøre hjernen mere modstandsdygtig mod træthed, som påvirker den fysiske ydeevne.

De antyder også, at forøgelsen af antallet mitokondrier i hjernen kan have kliniske implikationer for psykiske lidelser. Måske kan fysisk træning være en del af behandlingen af psykiske problemer?

»Resultaterne kan føre til bedre atletiske præstationer gennem reduceret mental og psykisk udmattelse.«

»De kan også føre til udvidet brug af træning som en terapeutisk mulighed for at svække de negative effekter af ældning, og til at behandle eller forebygge neurodegenerative sygdomme,« skriver forskerne i deres videnskabelige artikel.

Hjernen reagerer ligesom musklerne

Undersøgelsen blev lavet på mus, der blev inddelt i to grupper. I træningsgruppen løb musene på en trædemølle i én time om dagen, seks dage om ugen.

Den anden gruppe blev håndteret på samme måde og blev udsat for samme miljø, men blev i deres bure, mens de andre mus trænede.

Efter otte uger undersøgte forskerne hjernen og muskelvævet fra mus i begge grupper. Nogle af musene blev også testet for udholdenhed.

Som forventet havde træningsmusene flere mitokondrier i muskelvævet end de andre mus. Men forskerne fandt også flere markører for øget antal mitokondrier i hjernevævet, for eksempel bestemte genudtryk, der er knyttet til dannelsen af mitokondrier, og mitokondrielt DNA.

Efter træningsugerne kunne musene i træningsgruppen løbe i 126 minutter, før de blev udmattede, sammenlignet med 74 minutter før træningen startede. I den anden gruppe mus var der ingen ændring.

Resultaterne antyder, at fysisk træning øger antallet mitokondrier i hjernen meget på samme måde, som det øger antallet mitokondrier i musklerne, skriver forskerne.