Mand bliver gul af at drikke fem energidrikke om dagen
10 november 2016

Nogle gange overgår virkeligheden fantasien, og det gjorde den i en mystisk sag om en mand i England, der lige pludselig blev gul.

Det lykkedes dog en lægestuderende fra University of Florida College at løse mysteriet, skriver independent.co.uk.

Manden havde haft kvalme, mavepine og kastet op, men troede bare, at det var en madforgiftning.

Da hans tis så blev mørkt, og hans hud blev gul, tog han alligevel til lægen. Manden havde nemlig fået gulsot.

Gulsot kommer, når der sker en ophobning af et restprodukt fra vores røde blodlegemer, som giver huden og øjnene en gullig farve. Det er ofte et tegn på, at man har problemer med leveren, så den ikke kan fjerne restprodukterne fra blodårerene.

Manden havde længerevarende hepatitis C, som er en leversygdom, man får fra virussen hepatitis C, HCV. Gulsorten tydede altså på, at mandens hepatitis C var gået i udbrud. 

Efter flere undersøgelser fandt lægerne ud af, at manden havde fået en akut leverbetændelse. Men lægerne troede ikke på, at mandens hepatitis C var skyld i leverbetændelsen. Oftest går hepatitis C nemlig i udbrud, hvis man drikker meget alkohol, ryger, tager stoffer, har ubeskyttet sex eller bliver smittet gennem en blodtransfusion. Men den gule mand havde ikke gjort nogle af delene op til leverbetændelsen.

Det kunne altså ikke være mandens hepatitis C, der var gået i udbrud. 

Det eneste, der havde ændret sig, var, at manden var begyndt at drikke op mod fem energidrikke om dagen.

Derfor gik det op for den lægestuderende fra University of Florida College, at der var en sammenhæng mellem mandens leverbetændelse og energidrikkene.

I tre uger havde manden drukket op til fem energidrikke, der indeholdt Vitamin B3, også kendt som niacin.

Selvom det kun er anbefalet, at mænd får 17 milligram niacin om dagen, og kvinder 13 milligram, så var der 40 milligram niacin i energridrikken.

Og på trods af, at man skal helt op på 500 milligram niacin, før det bliver giftigt, så havde mandens store indtag af energidrikke fået niacinen til at ophobe sig i kroppen, hvilket førte til, at han fik leverbetændelse.

Lægerapporten er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift British Medical Journal.

agr

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.