Lundbeckfonden støtter dristige ideer med millioner

Lundbeckfonden uddeler 57 millioner kroner til dristige projekter, der kan skaffe ny viden inden for neurovidenskab.

Bag projekterne står 29 forskere – 11 kvinder og 18 mænd – tilknyttet danske universiteter og hospitaler. De støttes af Lundbeckfondens forskningsprogram LF Experiment.

Støtten går til projekter, som afviger fra konventionerne, højrisikoprojekter, som måske ellers bliver affejet som urealistiske, men som nogle gange mod forventning giver gevinst.

Lundbeckfonden har af samme grund etableret forskningsprogrammet LF Experiment.

Bevillingen gør det muligt for den enkelte modtager at arbejde med den dristige hypotese, han eller hun ønsker at afprøve - for derigennem at skaffe ny grundviden eller udvikle nye former for behandling, der her og nu eller på sigt vil gavne det neurovidenskabelige område.

Her er nogle af de personer (og projekter), som har modtaget støtte til deres forskning:

Elahu Sustarsic, adjunkt, NNF Center for Basic Metabolic Research, Københavns Universitet, har modtaget en bevilling på 2.000.000 kroner til at studere effekten af fornyelse i stamceller i hjerneregionen hypothalamus.

Ninna Rossen, adjunkt, BRIC, Københavns Universitet, har fået en bevilling på 2.000.000 kroner til at udvikle en cellemodel, der kan øge forståelse af, hvordan stoffer kommer ind i hjernen.

Rune Berg, lektor, Institut for Neurovidenskab, Københavns Universitet, har fået en bevilling på 2.000.000 kroner til at undersøge nerveaktivitet i rygmarven under søvn.

Hanne Poulsen, postdoc, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, har fået en LF Experiment-forskningsbevilling på 2.000.000 kroner til studier af proteinaktivitet i forbindelse med kommunikation mellem nerveceller.

Jens Bæk Simonsen, lektor, Health Technology, Danmarks Tekniske Universitet, har fået en bevilling på 2.000.000 kroner til at udvikle et system til analyse af biologiske nanopartikler – for at udvikle forbedrede diagnostiske metoder.

Få den fulde liste af modtagere ved at læse pressemeddelelsen her.