Lovende forsøg: Antallet af denguefeber-smittede falder med 77 procent i indonesisk by
Denguefeber Myg Prevention

Ved at frigøre myg med det virusbekæmpende Wolbachia-bakterie i kroppen i en indonesisk by, der er plaget af smitsomme denguefeber-myg, lykkedes det forskere at sænke tilfældet af denguefeber blandt befolkningen med 77 procent. (Foto: Shutterstock).

21 juni 2021

Over hele verden arbejder forskere på at udrydde tropiske sygdomme, der spredes gennem myggestik.

I et nyt omfattende forsøg i Indonesien har man taget et ualmindeligt lovende skridt mod at forbygge en af de mest almindelige tropesygdomme: Denguefeber.

Denguefeber giver symptomer, som minder om influenza, såsom høj feber, kulderystelser og muskelsmerter, samt udslæt på ansigt, hals og bryst. Der findes ingen vacciner eller specifik behandling af denguefeber - da sygdommen skyldes et virus, hjælper antibiotika ikke.

I et forsøg slap forskere myg med den virusbekæmpende Wolbachia-bakterie ud blandt befolkningen i en indonesisk by.

I videoen kan du se mere om forsøget og World Mosquito Programs arbejde for at udrydde denguefeber. (Video: World Mosquito Program).

Over de næste 27 måneder faldt antallet af smittede med denguefeber med 77 procent, sammenlignet med et andet område der fungerede som kontrolgruppe.

»Resultatet viser, hvor lovende et gennembrud Wolbachia kan være – et sikkert, holdbart og effektivt produkt til at få denguesmitten under kontrol, hvilket er lige, hvad den globale befolkning har brug for,« siger Cameron Simmons, der forsker i infektioner ved Monash University i Melbourne, Australien, ifølge ScienceAlert.

Simmons er samtidig leder af afdelingen for Oceanien ved the World Mosquito Program, der står bag forsøget, hvor forskerne har gjort brug af metoden kaldet et dobbeltblindet randomiseret studie (lodtrækningsforsøg).

I et dobbeltblindet randomiseret studie får hverken forskerne eller forsøgspersonerne at vide, hvem der får aktiv behandling, og hvem der får placebo.

Der er generelt et meget højt evidensniveau i dobbeltblindede randomiserede studier, og de bliver i forskerkredse set som en meget troværdig metode.

Denguefeber findes hovedsageligt i storbyer, hvor Aedes-myggen formerer sig i stillestående vandløb. Myggen er mest udbredt i Asien, Caribien og Latinamerika.

Ifølge ScienceAlert bliver mellem 100 til 400 millioner mennesker inficeret hvert år. Omkring 25-40 dansker bliver hvert år smittet af sygdommen.

Verdenssundhedsorganisationen WHO vurderer, at denguefeber er den mest kritiske virus, der bliver spredt af myg, i verden.

Malaria tæller ikke med her, da malaria smitter via en parasit – ikke en virus.

Studiet er publiceret i tidsskriftet New England Journal of Medicine.