Lægemidlet statin ser ud til at give sundere tarmbakterier hos overvægtige
statin lægemiddel overvægt tarmbakterier

Statin er et udbredt lægemiddel, der især bruges mod hjerte-kar-sygdomme. Nu har forskere fundet indikationer på, at det også kan bruges til at styrke tarmfloraen blandt overvægtige. (Foto: Shutterstock)

06 maj 2020

Dårlige tarmbakterier kan kobles til overvægt, og nu har et internationalt forskerhold med danskere ombord fundet et lægemiddel, der muligvis kan gøre kål på skadelige tarmbakterier.

I et studie, der netop er publiceret i Nature, har forskerne kortlagt en klynge af bakterier - kaldet Bact2-enterotyper - der især findes hos overvægtige. Enterotyper er karakteristiske systemer, som bakterierne i menneskers tarm er sammensat efter.

Samtidig har forskergruppen fundet ud af, at det kolesterolsænkende lægemiddel statin ser ud til at kunne bekæmpe Bact2, skriver Nature i en pressemeddelelse.

Forskergruppen, der en del af EU-projektet MetaCardis, som undersøger tarmfloraens betydning for kardiometaboliske sygdomme (lidelser, der påvirker hjertet eller blodkarrene), har undersøgt næsten 900 personer (normal- og overvægtige) i Danmark, Frankrig og Tyskland.

Her fandt de, at klynger af Bact2 blev fundet hos 4 procent af de normalvægtige, mens det blev fundet hos hele 18 procent af de overvægtige.

I andre studier er det til gengæld blevet påvist, at der kun var klynger af Bact2 i 6 procent af overvægtige, der blev behandlet med statin.

Det får forskerne til at konkludere, at statin kan være et nyttigt lægemiddel mod de usunde tarmbakterier hos overvægtige.

Statin er et udbredt lægemiddel, der især bruges mod hjerte-kar-sygdomme. Udover at være kolesterolsænkende virker statin også mod inflammation (kroppens egen reaktion på en skade eller indtrængen af mikrober), hvilket ifølge forskerne bag det nye studie kan forklare, hvorfor det ser ud til at hjælpe mod Bact2-enterotyper i tarmen.

Tidligere forsøg på gnavere har også vist, at statin kan have en indvirkning på tarmfloraen, der giver flere non-inflammatoriske bakterier.

Forskerne slår dog fast, at der skal testes yderligere, før man kan påvise en sikker effekt af statin.