Kvinder fortryder oftere engangsknald end mænd
Kilde:
20 juni 2017

Kvinder fortryder deres engangsknald oftere end mænd, viser et norsk studie. Det skyldes dybest set vores genetiske forudsætninger, mener forskerne. (Foto: Shutterstock)

Dit køn har stor betydning for, om du ser dig selv som 'heldig', hvis du får hevet én med hjem under dynen til en engangsforestilling.

Hele 35 procent af kvinder fortryder nemlig den sidste gang, de havde tilfældig sex, skriver forskning.no.

Det samme gælder kun for omtrent 20 procent af mændene, der til gengæld oftere fortryder det, når de går glip af en chance for tilfældig sex.

Konklusionen stammer fra et nyt studie fra Norges Teknisk-Naturvidenskabelige Universitet, og forklaringen skal ifølge forskerne findes i noget helt evolutionært i vores psykologi.

Det drejer sig nemlig hverken om manglende orgasmer, frygt for kønssygdomme eller graviditet.

Evolutionært er det ultimative biologiske mål i livet at videregive sine gener.

For mænd handler det om at sprede dem så meget som muligt til så mange som muligt. Så er der nemlig større chance for, at nogle af efterkommerne vil overleve og klare sig godt.

Derimod kræver det en større investering for kvinder at få børn, og de kan maksimalt få omkring 10-15 børn igennem livet, selvom de fleste i dag selvfølgelig vælger at få langt færre.

Dette giver et evolutionært pres, fortæller forskerne. For når kvinderne kun har få chancer, for at formere sig, så handler det om, at finde en god partner.

En ideel partner hjælper med at opfostre barnet, så der er større chance for, at det overlever.

Ifølge studiet fortryder kvinder altså underbevidst engangsknald, fordi de har forsøgt at formere sig med en dårlig partner, som er en dårlig investering i forhold til afkommet. De har simpelthen mere at tabe.

Foskerne har udspurgt 263 norske studerende i alderen 19-37 år, som alle havde mindst ét one-night-stand i bagagen. Resultatet er publiceret i det videnskabelige tidskrift Evolutionary Psychology.

agr