Koffein giver færre fejl på jobbet
Koffeinen i for eksempel kaffe kan forbedre arbejdsevnen hos arbejdere på skiftehold, viser ny britisk forskning.

Koffeinen i den opkvikkende kop kaffe kan være gavnlig af flere årsager. (Foto: Colourbox)

Mange mennesker nyder en god kop kaffe som hjælp til at vågne op om morgenen. Det virker opkvikkende og smager tillige glimrende.

Nu har britiske forskere i et nyt studie fundet ud af, at koffeinen i kaffen ikke bare hjælper dig til at vågne. Den kan også hjælpe dig til at begå færre fejl, hvis du arbejder i skiftehold.

Ifølge forskerne er 15 procent af arbejderne i industrialiserede lande involveret i skifteholds- eller natarbejde, hvilket kan genere kroppens døgnrytme.

Mange skifteholdsarbejdere har således oplevet helbredsproblemer, herunder problemer med at falde i søvn. Det gør ofte, at de er trætte og søvnige på arbejdet, og de har derfor øget risiko for at begå fejl.

Koffein gav færre fejl

Forskerne gennemgik data fra 13 andre studier, der alle havde beskæftiget sig med sammenhængen mellem koffein og skifteholdsarbejderes ydeevne. De fleste af forsøgene foregik i simulerede arbejdssituationer, og koffeinen blev givet i form af kaffe, piller, energidrikke eller mad med koffeintilskud.

I nogle forsøg blev skifteholdsarbejderne testet i bilkørsel, mens andre forsøg indebar neuropsykologiske tests.

Det viste sig, at koffeinen reducerede antallet af fejl, sammenlignet med placebomidler og små lure, ligesom ydeevnen blev forbedret i de neuropsykologiske tests, heriblandt dem der fokuserede på hukommelse, opmærksomhed og opfattelsesevne.

Sammenhængen skal undersøges nærmere

Selv om ingen af forsøgene målte direkte på skader, mener forskerne godt, at der kan være en sammenhæng.

»Det er nærliggende at antage, at der er en sammenhæng mellem færre fejl og færre skader, selv om vi dog ikke kan sætte tal på det,« siger artiklens hovedforfatter Katharine Ker, der er postdoc på London School of Hygiene & Tropical Medicine, i en pressemeddelelse.

Gennemsnitsalderen i de fleste af de gennemgåede undersøgelser var mellem 20 og 30 år, og fordi døgnrytmen ændres med alderen, understreger forskerne, at der er behov for flere undersøgelser i området.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.