Kødædende bakterier i sår spreder sig som en epidemi i Australien
Kilde:
16 april 2018

Et sår kaldet the buruli ulcer (buruli-såret, red.) har spredt sig som en epidemi i byen Victoria i Australien.

Det skriver The Guardian.

Allerede i 2016 blev der indrapporteret et stigende antal personer med det hurtigt voksende sår i byen, men nu er der tale om en reel epidemi, fastslår bekymrede forskere i en artikel publiceret i Medical Journal of Australia (MJA).

Mellem 2016 og november 2017 er der sket en stigning i udbrud af såret på 51 procent, fra 156 til 236 tilfælde.

Såret forårsages af bakterien Mycobacterium ulcerans og starter som en lille klump under huden, der ofte bliver forvekslet med et insektstik.

Senere udvikler det sig og æder så at sige huden på den ramte person.

Infektionen kan ødelægge knoglevævet under huden, men kan for det meste behandles med en otte ugers antibiotika-kur.

Dog er amputation i sjældne tilfælde en konsekvens af såret.

Forskerne ved endnu ikke, hvordan bakterien spredes og derfor heller ikke, hvordan den kan bremses.

»Vores hypotese er, at det her er en sygdom fra pungdyr, der spredes gennem deres ekskrementer, som samles op af myg og derved smitter mennesker,« foreslår Paul Johnson, der er professor på Melbourne University i Australien og ekspert i buruli-såret.

Dog er der fortsat mange usikkerheder i denne hypotese, og forskerne bag artiklen i MJA har derfor ansøgt om forskningsmidler til at komme sår-udbruddene til livs.

ie