Kodeks for god sundhedsformidling lanceret
15 maj 2019

Dårlig sundhedsformidling kan være skadelig, skabe unødig utryghed og forvirring samt frygt og myter.

Med denne række af advarselsflag begrunder mediet Mandag Morgen behovet for deres nye programerklæring ‘Kodeks for god sundhedsformidling’, som er blevet til i samarbejde med Trygfonden.

Videnskab.dk, der i maj 2018 lancerede et manifest med ‘5 spørgsmål, som du kan stille dig selv, når du læser om forskning’, har også siddet i arbejdsgruppen.  

LÆS OGSÅ: Guide: Bliv en kritisk læser af nyheder om forskning

»I modsætning til stort set al anden formidling kan (dårlig sundhedsformidling, red.) påvirke vores helbred og livskvalitet i en dårlig eller ligefrem livstruende retning, hvis der gives forkerte eller fejlbehæftede oplysninger,« står der endvidere i pamfletten, der er frit tilgængelig for alle.

Kodekset henvender sig især til medier og fagpersoner på sundhedsområdet samt andre, der arbejder med sundhedsformidling, og det »indeholder vejledende retningslinjer, som alle med ansvar for sundhedsformidling tilbydes at tilslutte sig.«

Retningslinjerne til medier, der skriver om sundhed, er delt op i følgende fire punkter:

  1. Åbenhed om kilder og deres interesser
  2. Fairness og balance
  3. Indsigt i faglige detaljer
  4. Varsom med sprog og overskrifter

Retningslinjerne for fagpersoner på sundhedsområdet er delt op i seks punkter:

  1. Klarhed over budskabet
  2. Åbenhed om kilder og deres interesser
  3. Fairness og balance
  4. Indsigt i journalistiske arbejdsbetingelser og metode
  5. Formidling til forskellige målgrupper
  6. God sundhedsformidling på de sociale medier

Du kan dykke mere ned i, hvad de overordnede retningslinjer egentlig dækker over ved at bladre lidt i pamfletten.

LÆS OGSÅ: Dette er det vigtigste spørgsmål, du kan stille i valgkampen

Udover retningslinjer nedsættes et bredt sammensat ‘Forum for god sundhedsformidling’, som skal understøtte anvendelsen af kodekset og drøfte tilstanden for sundhedsformidlingen.

Forummet sammensættes af repræsentanter fra medier, sundhedsprofessionelle, forskere og universitetsrepræsentanter, myndigheder, patientorganisationer samt erhvervsorganisationer, brancheforeninger, bloggere og influencere.

LÆS OGSÅ: Videnskab.dk: Sådan undgår du at blive snydt af rapporter fra ministerier

LÆS OGSÅ: Spot fup på Facebook med enkelte greb

fghs

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.