Kinesisk fossil stammer fra 'regnbuedinosaur' på størrelse med en and
Sådan vurderer forskere, at den farverige dinosaur Caihong juji har set ud. (Foto: Zhao Chuang)

Kilde:
16 januar 2018

Det var et lykketræf, da en kinesisk landmand opdagede et yderst velbevaret dinosaurfossil i 2014.

Nu har forskere fundet ud af, hvordan dinosauren har set ud. Det skriver LiveScience.com.

Det viser sig, at den 161 millioner år gamle dinosaur har været en lille fyr på størrelse med en and med regnbuefarvede og perlemorglinsende fjer, ligesom en kolibri.

»Bevarelsen af denne dinosaur er utrolig – vi var meget begejstrede, da vi opdagede graden af detaljer, som vi var i stand til at se på fjerene« siger Chad Eliason fra Field Museum i Chicago, der er en af forskerne bag undersøgelsen, til livescience.

Forskerne har skannet dinosaurens fjer ved hjælp af et avanceret elektronmikroskop. På den måde er det lykkedes dem at finde cellestrukturer, som har afsløret farverne på de game dinosaurfjer, selvom pigmentet for længst er forsvundet.

Fossilet blev fundet i den kinesiske Heibeiprovins og siden overdraget til det palæontologiske museum i Liaoningprovinsen.

Da forskerne opdagede dinosaurens perlemorglans og den store knogleknop på toppen af dens kranie, gav de den navnet Caihong juji. Det betyder 'regnbue med den store top' på mandarin.

Caihong juji er ikke den første dinosaur, man har opdaget, med glinsende og regnbuefarvede fjer. Til gengæld er det den hidtil ældste, man kender til.

Undersøgelsen er netop blevet publiceret i tidsskriftet Nature Communications.

mdm