Kinas fejlslåede eksperiment viser, at vi ikke er klar til genmanipulation af menneskefostre
CRISPR/Cas9 er en teknologi med mange potentielle anvendelsesmuligheder, men vi er stadig ikke parate til genredigering af embryoner, argumenterer forskere i denne artikel.
DNA genredigering embryoner CRISPR/Cas9 off target CCR5 Δ32 gensekvens saks præimplantations genetisk diagnostik etik HIV mutationer sygdomme mosaik-effekt konsekvenser somatiske celler

Bølgerne gik højt verden over, da nyheden om genredigeringen af tvillingernes arvemateriale kom frem - og det er der rigtig god grund til, ifølge forskerne bag denne artikel. (Illustration: Shutterstock)

I 2018 chokerede en kinesisk biofysiker verden, da han skabte verdens første genredigerede tvillinger med brug af teknikken CRISPR.

Formålet med eksperimentet, som blev udført af He Jiankui, forsker ved Southern University of Science and Technology i Shenzhen, var efter sigende at afværge, at tvillingepigerne Lulu og Nana kan blive inficeret med HIV senere i livet, da deres far var HIV-positiv.

Nu ser afgørende detaljer dagens lys i forbindelse med publiceringen af uddrag af studiet, der har vakt stor bekymring, især i forhold til hvordan tvillingepigernes genom blev ændret.

CRISPR gør forskerne i stand til at redigere i DNA

CRISPR/Cas9 er en genteknologi, der bruges til at klippe i og indsætte gener. Genredigeringsværktøjet CRISPR gør forskerne i stand til redigere præcist i DNA ved at ændre sekvensen.

Ved hjælp af CRISPR kan forskerne:

• Slå et gen i stykker ved at inaktivere det (knock-out)
  • De kan udbedre fejl
  • Lave ændringer
  • Manipulere gener ved at introducere eller fjerne stykker af DNA
Om sagen med de kinesiske tvillinger

Videnskab.dk har skrevet om forskeren He Jiankuis kontroversielle forsøg i artiklen »Et øjeblik i verdenshistorien«: Kinesisk forsker fremlægger data om genmodificerede babyer.

He Jiankui blev i øvrigt i december 2019 idømt 3 års fængsel og en bøde på knap 3 millioner kroner - det har Videnskab.dk skrevet om i artiklen Kontroversiel forsker, der redigerede babyers gener, er idømt tre års fængsel.

Genredigeringsværktøjet CRISPR består af forskellige molekyler, der tilsammen kan finde og klippe et bestemt sted i et stykke DNA.

1. Det ene molekyle er et protein, kaldet Cas9, der er ansvarligt for at 'klippe' meget præcist i arvemassen.
  2. Det andet molekyle er et kort RNA-molekyle (ribonukleinsyre), der fungerer som en 'guide', der viser Cas9-proteinet, hvor det skal klippe.

CRISPR-komplekset får også hjælp fra cellerne, der bliver redigerede. Skader på DNA sker hyppigt, så cellerne skal regelmæssigt reparere det beskadigede DNA.

De associerede mekanismer introducerer sletning, indpodning eller modifikationer i forbindelse med genredigeringen.

Se, hvordan CRISPR fungerer herunder:

LÆS OGSÅ: CRISPR: Ny genteknologi revolutionerer videnskaben

Sådan blev Lulus og Nanas genomer modificeret

He Jiankui og hans kolleger målrettede gen-saksen mod et gen kaldet CCR5, som er gør det muligt for HIV-virussen at trænge ind i de hvide blodceller (leukocytter) og smitte os.

En særlig variant af CCR5 kaldet CCR5 Δ32 mangler en bestemt streng med 32 'bogstaver' med DNA-kode.

Denne variant forekommer naturligt i den menneskelige befolkning og leverer stor modstandsdygtighed mod den mest almindelige HIV-virus.