Kendte menneskers madbilleder på Instagram analyseret af ernæringsforskere
instagram-mad

Kendte mennesker bruger ofte deres sociale medier til at dele billeder af mad - også den usunde slags. (Foto: Shutterstock)

Kendte mennesker bruger ofte deres sociale medier til at dele billeder af mad - også den usunde slags. (Foto: Shutterstock)

Kilde: 
13 januar 2022

Når det kommer til markedsføring og annoncering af fødevarer, er der i de fleste lande en række regelsæt og grænser, der sikrer, at sunde madvaner fremmes. 

Men hvordan forholder det sig med kendte menneskers profiler på sociale medier, hvor de kan dele produkter til millioner af følgere, men hvor samme regelsæt og begrænsninger ikke er i værk? 

Nu har et hold britiske forskere undersøgt i alt 181 kendte menneskers Instagram-profiler i et nyt studie. 

Og her lyder konklusionen, at flere af dem deler billeder af fødevarer, der er så usunde, at de ikke ville kunne bestå reglerne for markedsføring for unge, der gælder i Storbritannien. 

Det skriver mediet MedPage Today på baggrund af det nye studie, der er blevet publiceret i tidsskriftet JAMA Network Open. 

Ifølge MedPage Today bygger studiet på Instagram-konti fra populære atleter, musikere, skuespillere og tv-personligheder, der tilsammen havde 5,7 milliarder følgere, da data til studiet blev indsamlet. 

For hver af de 181 konti identificerede forskerne de 30 seneste Instagram-opslag, hvori der indgik en fødevare eller drikkevare. 3.065 opslag med 5.180 fødevarer og drikke indgår i alt i studiet. 

Samtlige føde- og drikkevarer blev herefter målt på deres niveau af sundhed ud fra den såkaldte NPI-index, der ved hjælp af fødevarens næringsindhold generer en karakter fra 0 (mindst sund) til 100 (mest sund), skriver Medpagetoday.

NPI-indexet anvendes blandt andet i Storbritannien, og her er der restriktioner på markedsføringen af madvarer, der scorer under 64, og drikkevarer, der scorer under 70. I begge tilfælde kategoriseres de som 'mindre sunde'. 

I beregningen af scoren indgår blandt andet sukker- og fiberindholdet. Et højt sukkerindhold vil således trække fødevaren ned i point - lidt ligesom vi kender det fra Sundhedsstyrelsens kostråd herhjemme, hvor det anbefales, at der spises mindst af det sure, salte og det søde, mens indtaget af grøntsager og frugt bør vægtes højest.  

Forskernes undersøgelser af Instagram-opslagene viser, at 87 procent af de kendtes Instagramprofiler scorede så lavt på mad-skalaen, at de ikke ville kunne bestå grænserne for markedsføring i Storbritannien.

Når det gælder drikkevarer, var det næsten 90 procent af de kendtes Instagram-profiler, der ikke ville kunne bestå grænserne for markedsføring. 

»Resultaterne tyder på, at skildringer af forbrug af usunde fødevarer og drikkevarer på sociale medier er et sociokulturelt problem, der rækker ud over annoncer og sponsorater,« lyder det blandt andet i studiet, ifølge MedPage Today. 

Ellen Selkie, professor i pædiatri ved University of Wisconsin School of Medicine and Public Health, forklarer til MedPage Today, at der dog var sunde fødevarer at finde blandt de kendtes Instagram-opslag, og at det også hører med til fortællingen. 

»Median-scoren for madvarer var i den lave ende af 50, og medianen for drikkevarer lå på mellem 68 og 69. Dette tyder på, at selv de profiler, der var mindre sunde, højst sandsynligt også havde noget sundt indhold,« forklarer Ellen Selkie, ifølge mediet. 

Ifølge forskerholdet skal yderligere forskning være med til at undersøge, hvordan og hvilken effekt kendte mennesker og deres opslag på sociale medier har på de mange følgere. 

rf

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.