Forskere har dyrket planter i månejord for første gang. Det gik ret dårligt
månen_måne_jord_planter_livpåmånen_maanen_moon_månejord

Almindelig Gåsemad spirede i de små beholdere på størrelse med fingerbøl. Det lykkedes dog ikke alle planter at overleve i månejorden. (Foto: Paul et al., Communications Biology, 2022)

16 maj 2022

Forskere fra University of Florida har som de første forsøgt sig med at få planter til at gro i jord fra Månen.

Det gik ikke perfekt. Planterne var stressede, og en enkelt af dem afgik ved døden.

Men det lykkedes!

Det skriver University of Florida i en pressemeddelselse

»Vi ville lave det her forsøg, fordi vi i mange år har spurgt os selv: kan planter gro i jord fra Månen? Det viser sig, at svaret er ja,« siger professor i havebrug ved University of Florida Robert Ferl i pressemeddelelsen.

Forskergruppen brugte månejord indsamlet ved tre forskellige ture til Månen: Apollo 11, 12 og 17. Som kontrolgruppe brugte de både en kunstigt fremstillet simulation af månejord og jord fra Jordens mest ekstreme miljøer.

I jorden kom forskerne en opløsning af næringsstoffer sammen med et par frø fra planten med det lidet science fiction-agtige navn, Almindelig Gåsemad (Arabidopsis thaliana) i.

Og op kom planterne af månejorden. Men i varierende grad...

Månejorden fra de forskellige missioner er nemlig ikke ens. Den er fra forskellige steder såvel som dybder på Månen - og det har betydning for, hvordan planterne klarer sig.

Jorden fra Apollo 11-missionen klarede sig værst: planten kunne ikke klare sig og måtte lade livet.

Det hænger, ifølge forskerne, sammen med, at denne jord var hentet fra Månens overflade. Dermed har den været udsat for mest kosmisk stråling og solvinde, som sænker kvaliteten af jorden.

Resultaterne fra forsøgene med månejord er et skridt på vejen mod gøre landbrug muligt på Månen. Hvis det lykkes, er det muligt, at fremtidige rumrejsende kan holde pitstop på Månen, før de drager videre ud i rummet.