Kan kaninforskning løse gåden om kvinders orgasme?
Hun-kaniner fik færre ægløsninger, hvis de fik medicin, som hæmmede sexlysten. Det indikerer, at den kvindelige orgasme måske udviklede sig for at frigive æg, ifølge studie. Men norsk forsker stiller sig skeptisk overfor teorien.
Kvindelig orgasme kvinder reproduktion børn forplantning primarter evolution levn evolutionær fordel samleje selvstimulering spontan ægløsning cyklus funktion penetration vaginal seksualitet

Evolutionært lykketræf eller biologisk funktion? Kan forskning med kaniner røbe den kvindelige orgasmes hemmeligheder? (Foto: Shutterstock)

Den kvindelige orgasme har længe været et af biologiens store mysterier. Kvinders orgasme har nemlig tilsyneladende intet evident formål i forhold til befrugtning - bortset fra nydelse.

Kvinder kan jo sagtens blive gravide uden at få orgasme. Samtidigt er den kvindelige orgasme en så kompliceret kropslig proces, at den næsten ikke kan være et evolutionært lykketræf.

En mulig forklaring lyder, at hundyrs orgasme har haft en evolutionær funktion; nemlig ægløsning. Ny forskning med kaniner ved University of Cincinatti understøtte denne teori.

Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), og Mihaela Pavličev, der er medforfatter på studiet, er nu blevet hentet til Norges Center for grundforskning, CAS.

Fællesnævner mellem kaniner og mennesker

For at teste hyposen foretog forsker Mihaela Pavličev parrings-eksperimenter med kaniner. Studiet er blandt andet blevet omtalt i The Guardian.

»Vi ved, at hun-kaniner kun har ægløsning, efter de har parret sig - det er som en refleks. Spørgsmålet er, om mennesker måske har haft den samme refleks, som så har mistet sin funktion i mennesket,« siger Mihaela Pavličev til forskning.no, Videnskab.dk's norske søstersite.

Kønsmodne kvinder får automatisk ægløsning én gang om måneden (såkaldt spontan ægløsning) - uanset om de har sex eller ej. Mihaela Pavličev skulle finde en fællesnævner mellem kaniner og mennesker.

LÆS OGSÅ: Kaniner er - måske - nøglen til at løse mysteriet om den kvindelige orgasme

Kaniner fik antidepressiv medicin

Det er her, antidepressiv medicin kom ind i billedet som et potentielt virkemiddel. Antidepressive lægemidler reducerer nemlig menneskets evne til at få orgasme.

Mihaela Pavličev gav 12 hun-kaniner det antidepressive middel fluoxetin (også kaldet Prozac), der bruges mod depression, tvangslidelser og bulimi.

»Det antidepressive middel gør det svært for kvinderne at få orgasme,« skriver Mihaela Pavličev til forskning.no.

Så var det bare at vente og se, om medicinen havde den en tilsvarende effekt på kaninernes sexliv.

LÆS OGSÅ: Siger forsøg på mus overhovedet noget om mennesker?

Parrede sig med han-kaninen Frank

Efter to uger på Prozac havde hun-kaninerne på skift sex med en han-kanin ved navn Frank. Derefter talte forskerne antallet af æg, som blev frigivet fra æggestokkene, og som bevægede sig ned i livmoderen.

Og ganske rigtigt: Hun-kaninerne, som fik antidepressiv medicin, frigav 30 procent færre æg end hun-kaninerne i kontrolgruppen, der ikke fik Prozac, og som også havde hygget sig med Frank.

Adskillige eksperimenter bekræfter teorien om, at medicinen reducerede ægløsningen ved at indvirke på hormon- og nervesignalerne i løbet af parringen. Ifølge forskerne passer resultaterne med teorien om, at kaninerne får en slags orgasme, som fører til ægløsning ved hjælp af en bølgebevægelse.

»Men vi ved ikke, om dyrene føler nydelse som følge,« siger Mihaela Pavličev.

Forskerne siger, at teorien bliver understøttet af et tidligere studie, hvor de fandt, at dyr, som har ægløsning i løbet af parringen, som regel har en klitoris, der er det organ, hvor den kvindelige orgasme opstår.

»Det er uklart, hvordan Prozac påvirker denne refleks i kaniner,« siger Mihaela Pavličev, der mener, at der er behov for yderligere forskning med andre dyr for at afdække mere om emnet.

LÆS OGSÅ: Lesbiske kvinder får langt flere orgasmer end heteroseksuelle

Overgangen til månedlig ægløsning

Overgangen til den nuværende månedlige ægløsning fandt sted for flere millioner år siden.

»Ændringen fandt sted blandt primarternes fælles forfædre - eller måske endda endnu tidligere. Alle primarter har spontane ægløsning, hvilket vil sige, at ægløsningen finder sted med jævne mellemrum, og at det ikke er parringen, der udløser ægløsningen« forklarer Mihaela Pavličev.

Denne ændring skete altså, før vi overhovedet blev mennesker.

Mihaela Pavličev kender ikke noget til, at kvinder kan få ægløsning efter orgasme, som visse rygter ellers hævder.

»Så vidt vi ved, er det ikke muligt,« skriver Mihaela Pavličev til forskning.no.

Er den kvindelige orgasme et lykketræf?

Biologerne er hidtil antaget, at mandens orgasme er en evolutionsmæssige ‘belønning’ for at befrugte kvinden, men den kvindelige orgasme er opstået som en slags bonus, ved at fostrene udvikler sig til forskellige køn fra en ens form i morens underliv.

Mihaela Pavličev mener, at det nye studie leverer eksperimentel evidens for, at den kvindelige orgasme oprindeligt var en mekanisme, som igangsatte ægløsningen ved sex.

Det er en mekanisme, som orgasmen har blandt mange hun-dyr den dag i dag.

Andre primarter har - ligesom os - månedlige ægløsninger.

Har orgasmen fået en anden funktion?

Den kvindelige orgasme kan altså være et levn fra den tidlige evolution, mener Mihaela Pavličev.

Men spørgsmålet, som står tilbage, er:

Hvorfor får vi fortsat orgasme, når der ikke længere er 'behov' for det?

»Kan det være, at den har fået en anden funktion? At den spiller en vigtig helbredsmæssig rolle for kvinden?« spørger forskeren.