Kaffe eller te? Svaret kan måske findes i dine gener
Kilde:
16 november 2018

Springer du ud af sengen med abstinenser efter dit skoldhede mokka-fiks? Eller foretrækker du at meditere over en kop te, mens Solen står roligt op?

Der findes mange fordomme om kaffe- og te-drikkere.

Nu viser et nyt studie, at dine præferencer til varme drikke muligvis findes i generne, skriver the Guardian.

Vores genetiske bestemmelse for at smage bitterhed kan nemlig skubbe os i retning af, om vi hengiver os til kaffebønnen eller tebladene.

Forskerne har blandt andet konstateret, at særlige genvariationer kan kobles til, hvor stærkt vi smager bitterheden af forskellige stoffer.

1. En genvariation oplever koffein som meget bittert.
  2. En anden oplever stoffet kinin (tidligere brugt mod malaria, men bruges i dag mod lægkramper) som værende meget bittert.
  3. Og en tredje oplever stoffet propylthiouracil, der bruges i stofskiftemedicin, som meget bittert.

Forskerne har derudover set på data fra hundredtusinder af personer i aldersgruppen 37-73 år fra UK Biobank. Dataen indeholder genetiske informationer, sundhedsinformationer og information om, hvor meget og hvad personerne drak i løbet af dagen.

Forskerne har således sammenlignet de genetiske informationer med personernes drikkevaner, og her åbenbarede der sig et mønster.

Folk, der var genetisk prædisponeret til at smage meget bitterhed i koffein, drak mere kaffe, mens folk, der oplevede kinin og propylthiouracil som meget bittert, drak mindre kaffe.

Hvis man oplever koffein som mere bittert, stiger sandsynligheden for, at man drikker mere end 4 kopper kaffe om dagen med 20 procent.

Forskerne peger på, at det også ser ud til, at de, som oplevede kinin og propylthiouracil som meget bittert, har en mindre risiko for at drikke meget alkohol.

Selvom resultaterne er sjove, skal man tage dem med en smule gran salt. Studiet har nemlig nogle begrænsninger. For eksempel bygger tallene om folks drikkevaner på indberetninger fra folk selv, og det kan gøre resultaterne usikre.

Studiet er gennemført af det amerikanske Northwestern University og australske QIMR Berghofer Medical Research Institute og er publiceret i Scientific Reports.