Kæmpebevilling: Seks danske forskere får i alt 348 millioner kroner
forsker laboratorium reagensglas eksperiment kolber

Bevillingerne er i omegnen af 50-60 millioner kroner og løber over seks år. (Foto: Pixabay)

05 oktober 2020

Novo Nordisk Fonden har netop annonceret sine største individuelle bevillinger til forskning gennem det såkaldte Novo Nordisk Foundation Challenge Programme.

I alt 348 millioner kroner er fordelt på seks forskningsprojekter, skriver Novo Nordisk Fonden.

Hvert projekt ledes af én forsker, og de skal hver især søge svar på store udfordringer ved at forske i kvanteteknologi, biodiversitet og biomasse.

• Professor Trine Bilde, Institut for Biologi, Aarhus Universitet, får 59,1 mio. kr.
  • Professor Signe Normand, Institut for Biologi, Aarhus Universitet, får 60 mio. kr.
  • Professor Per Gundersen, Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning Københavns Universitet, får 60 mio. kr.
  • Professor Peter Lodahl, Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet, får 60 mio. kr.
  • Professor Matthias Christandl, Institut for Matematiske Fag, Københavns Universitet, får 48,6 mio. kr.
  • Professor Katja S. Johansen, Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning Københavns Universitet, 59,9 mio. kr.

»Med de seks bevillinger ønsker vi at sætte turbo på tre forskningsområder, der er yderst lovende. Bevillingerne giver mulighed for, at nogle af Danmarks dygtigste forskere kan arbejde sammen om at udvikle nye og innovative løsninger på nogle af de store samfundsudfordringer, vi står overfor, hvad enten det er inden for life-science eller den grønne omstilling. Vi glæder os meget til at følge alle projekterne,« siger Birgitte Nauntofte, direktør, Novo Nordisk Fonden.

Du kan læse mere om projekterne her.

Rettelse 6. oktober 2020: En tidligere version af denne artikel beskrev ved en fejl de projekter, der modtog støtte i 2019. Vi beklager.

kgwl