Nogle kulturer er langt bedre til at skelne dufte fra hinanden
19 januar 2018

Duften af friskbagt brød og stanken fra en rådden skraldespand har det tilfælles, at de føles meget umiddelbare og helt instinktive.

Men din evne til at skelne og forstå dufte er, i hvert fald delvist, styret af din kultur.

Det indikerer et svensk/hollandsk studie fra henholdsvis Lund Universitet og Max Planck Institute for Psycholinguistics, skriver The Washington Post.

Sammenlignet med biologi og fysisk miljø, spiller kultur en uforholdsmæssig stor rolle for din evne til at skelne dufte fra hinanden, skriver forskerparret bag studiet i tidsskriftet Current Biology.

I studiet deltog 20 stammefolk, der taler sproget Semaq Beri og 21 stammefolk, der taler sproget Semelai. Begge grupper hører hjemme på Malayahalvøen i Sydøstasien.

De to grupper er kulturelt forskellige ved, at Semaq Beri-talerne er jæger-samlere, hvorimod Semelai-talerne har havebrug og dyrker deres egne planter.

Under et forsøg skulle forsøgspersonerne beskrive dufte fra 16 forskellige duftpinde, der for eksempel duftede af æbler eller hvidløg.

Forskerne opdagede blandt andet, at Semaq Beri-gruppen, der er jæger-samlere, gennemsnitligt var bedre til at gætte de korrekte dufte end Semelai-gruppen.

Det skyldes måske, at det kan være kritisk for overlevelsen at forstå duftene omkring sig, hvis man går rundt i tæt regnskov for at indsamle bær og planter, mener forskerne.

»Lugten af tiger-urin ville være værd at notere sig,« bemærker forskerne ifølge The Washington Post.