Hvorfor ryger min kondition i bund efter en bytur?
En sportslig læser vil gerne vide, om det er antallet af øl eller burgeren dagen efter, der sender kroppen på overarbejde i fitnesscenteret, når hverdagen rammer.

Både øl, drinks og junkfood er dårligt nyt for konditionen. (Foto: Colorbox)

Både øl, drinks og junkfood er dårligt nyt for konditionen. (Foto: Colorbox)

Det er den dag, du ikke kan løbe ligeså langt som du plejer. Sveden perler frem i dobbelt tempo, maven vrider og vender sig, og du bliver forpustet, inden du har set dig om. Træning efter en tur i byen kan være en hård omgang. Ude blandt Videnskab.dk’s aktive læsere løber Rakul Johannesen rundt, og leder efter svaret på, hvorfor byturen rammer så hårdt:

»Nogle mener, at det ikke er alkoholen, som gør din form værre, men i stedet de usunde vaner, du har dagen efter. Altså, at hvis du træner og spiser, som du ville gøre, hvis du ikke havde tømmermænd, så er konditionen præcis den samme. Hvad siger videnskaben her?«

Så hvad er det, der ødelægger din gode træningsstime, skruer op for sveden og ned for præstationen dagen derpå?

Videnskab.dk løber videre til lektor i idrætsfysiologi Jørn Wulff Helge fra Center for Sund Aldring på Københavns Universitet for at få et svar.

Øllen er giftig

Det korte svaret lyder, at en våd tur i byen aldrig bliver opskriften på en sportslig toppræstation.

»Rigtig meget alkohol er en forgiftning, som leveren skal bruge energi på at forbrænde. Det er energi, som kroppen så ikke kan bruge under træning dagen efter,« siger Jørn Wulff Helge.

»Når man drikker alkohol, sker der også det, at leverens evne til at nydanne og oplagre sukkerstoffer bliver dårligere. Dagen efter, har man måske også hovedpine, og motorikken kan stadig være påvirket.«

Men det er ikke kun alkoholen, der er skyld i træningsmareridtet dagen derpå:

»Mangel på søvn og væske, kombineret med fed mad med få kulhydrater, forstærker effekten af alkohol, og forringer kroppens evne til at opretholde blodsukkerniveauet,« forklarer Jørn Wulff Helge.

Så da spørgsmålet falder, om hvad man skal gøre for at skabe de bedst mulige vilkår for træning dagen efter, svarer idrætsfysiologen promte:

»Så skal man drikke danskvand, og gå tidligt i seng«

Elitesport og kulørte drinks er et dårligt miks

Fakta

4 gode råd
Er man ikke til danskvand i store mængder, og står der bytur på programmet i weekenden, er der trods alt et par ting man kan gøre for at hjælpe kroppens forbrændingsanlæg lidt på vej.

Drik vand til
Alkohol er vanddrivende, så drikker du et glas vand mellem hver øl, bliver du ikke nær så dehydreret.

Spis et solidt måltid
Sørg for at fylde kroppens depoter op, kulhydratholdig mad og sportsdrik kan hjælpe dig på vej.

Få nok mineraler og salt
Det kan betale sig at holde øje med detaljerne i kosten før og efter en bytur, for når du træner og sveder meget, taber kroppen mineraler og salte undervejs.

Gå tidligt hjem
Kedeligt, men effektivt. Nok søvn giver bedre træning.

Kilde: Jørn Wulff Helge, Lektor i idrætsfysiologi, Center for Sund Aldring, Sundhedsvidenskabeligt Fakultet, Københavns Universitet.

Jørn Wulff Helge forklarer, at hvis man dyrker sport på topniveau, så er der ingen vej udenom; man må lade alkoholen stå på hylden. Hverken det, man drikker, eller de typiske tømmermændsvaner gør noget godt for konditionen.

»Man kan diskutere, om det skader, at gøre det en enkelt gang, men mange eliteatleter der dyrker for eksempel triatlon eller maraton, afholder sig helt fra at drikke alkohol, fordi det - alt andet lige - forringer konditionen.«

Fordi kroppen, under træning, får sin energi fra oplagrede kulhydrater, er byturens skadelige virkning større, jo mere aktiv man er.

Kroppen skal bruge kulhydrater

»Træner man hver dag, er det vigtigt, at man indtager et kulhydratholdigt måltid lige efter træning, fordi det tager 20-24 timer for kroppen at fylde depoterne op. Hvis man er knap så aktiv, og træner et par gange eller tre om ugen, er kroppens depoter som regel fyldt,« siger Jørn Wulff Helge.

Det betyder i praksis, at hvis man er meget aktiv, bliver betydningen af dårlige junkfoodvaner større, fordi man så skal træne på halvtomme depoter.

De mindre aktive kan trøste sig med, at de som regel har lidt kulhydrater at bruge af, hvis de forvilder sig ud på en løbetur dagen derpå.

En enkelt bytur er ikke en dødssynd

Hvis målet er, at holde formen på længere sigt, og man ikke er atlet på højeste topniveau, mener Jørn Wulff Helge godt, at man kan godt unde sig selv en enkelt tur i nattelivet. Hvis man altså fylder depoterne op inden, og gør det til sjældenheden frem for reglen.

»Hvis man sørger for at spise rigtigt, og efterfølgende træner, som man plejer, har det ikke stor betydning på lang sigt. Men hvis man drikker torsdag, fredag og lørdag, og ligger brak de efterfølgende dage, så er det klart, at det vil have en effekt«

Med den besked, siger Videnskab.dk tak og lader det være op til Rakul, hvad der skal på fredagsprogrammet. Hun får en grå videnskab.dk t-shirt som tak for det gode spørgsmål, og så må tiden vise, om den dukker op i baren eller i træningscenteret.

Har du et spørgsmål, der er ligeså godt som Rakuls? Så send det til os på redaktionen@videnskab.dk, og husk, at du under Spørg Videnskaben kan læse svaret på masser af andre spændende spørgsmål.

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab, klima og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.